Tankar kring noveller vs romaner

book-759873_1920

De som följt mig ett tag vet att jag har en lite kluven inställning till detta med noveller. På ett sätt önskar jag att jag hade lättare för att skriva sådana, för det kan trots allt vara ganska kul att läsa en bra novell, om de är bra skrivna (som med allt annat) och säkert bra träning med. Men på ett annat plan förstår jag varför jag trots allt har svårt att skriva sådana. När jag börjar skriva på något är jag inställd på en lång och intressant resa tillsammans med mina karaktärer. Jag ser fram emot att lära känna dem bättre och att se hur de hanterar de problem de möter längs vägen. Kort och gott, jag ser fram emot att spendera tid med dem för det är en av de saker som driver mig att börja skriva på något, karaktärerna.

I en novell finns inte utrymme för någon karaktärsutveckling, ingen tid att börja engagera sig i deras öde, eller att se fram emot att umgås med dem varje dag när man sätter sig vid datorn. Ett par dagar, kanske en vecka och sedan är relationen över. Och jag tror att jag på ett sätt anser att noveller är lite ett slöseri med min tid, både att skriva och läsa. Även när jag läser fungerar jag likadant. Jag vill följa personerna under en längre tid, hinna börja bry mig om dem och hur det ska gå för dem. Utan möjlighet till djupare engagemang känns det lite meningslöst.

Jag läste hur en skrivande kollega undrar varför inte fler väljer att köpa noveller och antologier eftersom många idag har ont om tid och de går snabbt att läsa, men jag tror på ett sätt att det är två olika målgrupper. Noveller kanske mer tilltalar veckotidningsläsare, de som vill ha snabb underhållning medan de sitter hos frissan, i fikarummet på jobbet eller på tåget. Medan romanläsaren vill ha något mer än bara en stunds snabb förströelse. De vill föras bort, svepas med, uppleva, utforska, lära sig saker. Och så finns ju faktiskt möjligheten att människor läser för att just stressa ner och sluta tänka på att man måste bocka av något så snabbt som möjligt.

Självklart krävs det arbete och kvalitet även när man skriver noveller, om det ska bli bra, och självklart kan man skriva både romaner och noveller, men jag tror att slutkonsumenten är ute efter olika saker beroende på vad de väljer. Alltså kan man inte lura sig själv att tro att läsarunderlaget är detsamma, bara det att noveller går fortare att läsa ut.

Jag har skrivit ett par noveller, mest för att jag var nyfiken på om jag kunde, och på om jag kunde skriva på det sätt som är karaktäristiskt för mig även i så kort format, så att läsarna av mina romaner skulle känna igen sig, och jag TROR att resultatet blev helt ok, även om jag fortfarande är övertygad om att det är  olika personer som läser dem. Men kanske fungerar det bäst åt andra hållet. Att de som snubblat över mina noveller sedan går vidare till romanerna och känner att de får samma sak, bara mer!

Så på det sättet kan det säkert vara bra att börja skriva noveller för den som vill bygga sig en läsekrets. Jag tror bara inte man ska behandla läsarna av novellantologier som romanköparna och tro att dessa format är helt likvärdiga.

 

 

8 thoughts on “Tankar kring noveller vs romaner

  1. Eva-Lisa

    Tror som du där, att det handlar om två skilda målgrupper. Givetvis kan de som mest läser romaner, läsa en novell vid något tillfälle och vice versa, men på det stora hela är det nog olika målgrupper. Just för att det längre formatet tilltalar vissa, medan andra hellre läser kortare format.

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Sofia Fritzson

    Tror du har rätt! Tror inte man kan ersätta ett format med ett annat, men tycker det är utmärkt som komplement. Fördelen med noveller och kortromaner är att man kan prova en författare. Utländska författare har ofta en e-novell eller första e-boken i en serie gratis och det är rätt smart för då kan man prova och gillar man köper man fler och gillar man inte så har man inte förlorat nåt på det 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, precis, det kan ju vara ganska bra om denne inte finns som lånebok i e-format. annars tycker jag det med är ett bra sätt att testa nya författare 🙂
      Faktiskt tycker jag det är en himla smart grej för det de förlorar på den boken tar de säkert igen med råge på de andra. Läser folk inte första lär de inte köpa de andra heller. 🙂

      Gilla

      Svara
  3. Carola

    Väldigt bra och intressant reflekterat! Jag försökte ju också skriva en novell bara för att testa men som du tycker jag om att lära känna karaktärerna på djupet under en längre tid. Även när jag läser. Jag älskar de där böckerna på 600 till 700 som jag inte vill ska ta slut trots deras tjocklek. Noveller är också trevligt men får jag välja blir det helst romaner. Faktiskt så går jag och funderar på att göra en trilogi av min novell också, hi hi. Bara för att få suga på karamellen extra länge. Jag vet, jag är knäpp men jag har i alla fall kul under tiden jag skriver 😉

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

