Bokryggar – mina favoriter

Det var Eva som uppmärksammade mig och många andra på intressanta bokryggar, något som jag i ärlighetens namn inte tänkt mycket på tidigare. Jag brukar vara mer intresserad av fram- och baksidan än av ryggen. (Böcker har en konstig anatomi egentligen. En framsida, en baksida och så ryggen som sitter på sidan…)

Sedan såg jag ett inlägg hos Skriviver som fick mig att kolla runt i mina egna hyllor och där hittade jag detta:

2015-12-19 11.50.46

Ett par av dessa har jag inte ens läst än, men i mitt fall verkar det vara chick lit och romance som står för de intressantaste ryggarna. Jag har en del andra böcker med (duh) men de flesta av dem har helt intetsägande ryggar.

Sedan måste även min egen lilla pärla få vara med tycker jag:

2015-12-19 12.02.36

Bara för att det är så fint och blingigt 🙂 Plus att jag är så glad för typsnittet i titeln på pocketen. När jag skickade runt manuset till förlag så hade den faktiskt titeln i bokstäver, det var Frank förlag som ändrade den saken, och när vi började prata omslag ville jag ha precis just det typsnittet. Det föll dock för döva öron. Tyvärr.

Det var Månpocket som såg till att förverkliga mina visioner 🙂

Tack Månpocket för er intuition.

 

13 thoughts on “Bokryggar – mina favoriter

    1. Katarina Inläggets författare

      Tycker jag med. Det är mycket mer estetiskt. Ja det hade varit bra om de gjort det. Men de hade väl sin egen ide där. Dock tycker jag min var bättre. 😉

      Gilla

      Svara
  1. Carola

    Gillar också Månpockets utformning av din bok bättre. Och smart tänkt att satsa på bokryggen nästa gång. Då har den en chans även när bokhandlaren väljer att stuva böckerna åt det hållet 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Ebba Range

    Din pocket är ursnygg – bokstäver ‘gör’et’ 🙂
    Sedan jag flyttade hit (maj 2014) har jag, typ, färgkoordinerat i bokhyllan. Det blev en hel klump med svarta ryggar – väldigt svårt att urskilja vilken bok som är vilken!
    Din inbundna ’90’ står dock inte bland dem 😉
    Min Kristalläpple är väldigt lätt att urskilja i andras bokhyllor – det gör mig glad.
    Ser fram mot dina designade böcker med fina ryggar 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Vad kul att höra, att du tycker det o att nittio inte smälter in i mängden 😉
      Färgkoordinerat är ganska roligt faktiskt, gjorde det i en hylla nyligt och det blev snyggt. Din syns också väldigt bra! 😊 och snygg är den med.

      Gilla

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja gula böcker kanske är det nya orange? 😉 För något år sedan skulle alla vara orange, i år verkar det vara rött.. Vem vet, 2016 kanske blir gult? (mitt är lite gult… 🙂 )

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

