Gröna ögon – eller bruna?

Upptäcker att the love interest i mitt senaste manus är rena kameleonten som växlar ögonfärg lite hur som helst 🙂 Bruna här, gröna där, bruna igen och så gröna. Beslutsångest eller? För övrigt har jag en ganska tydlig bild av hur han ser ut, men det där med ögonfärgen gäckade tydligen medan jag skrev iaf. Nu har jag iaf bestämt mig för gröna. I övrigt slår det mig även att han rent fysiskt har vissa likheter med en annan av mina manliga karaktärer. Det är nog inte en slump. 🙂

Jag läste Carolas inlägg om att hitta bilder på människor som liknar ens karaktärer. Det är något jag ofta gör. Jag tycker det är ett bra hjälpmedel när jag skriver dem, om jag har en tydlig bild av hur de ser ut. När det gäller Herr C i manus fyra är bilderna mer i huvudet. Jag har inte hittat någon bild som liksom fångar honom riktigt bra än. Helst skulle jag vilja lägga ihop flera bilder. Håret från denna person, ansiktsformen från den och leendet från den. Då kanske jag skulle kunna komma fram till något.

PS Katten på bilden har ingenting med manus fyra att göra 😉 Jag tyckte bara den hade så fina gröna ögon 🙂

6 thoughts on “Gröna ögon – eller bruna?

  1. Mia

    Växlande ögonfärg det kan jag känna igen från egna texter. 🙂
    Däremot tror jag aldrig att jag sökt efter bilder på mina karaktärer. Mest för att jag visserligen har en bild i skallen på hur de ser ut, så pass att när jag såg en kille i verkligheten visste jag att han såg ut som en av mina karaktärer, men samtidigt vill jag inte låsa dem vid någon speciell. Tror jag.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hur menar du när du säger att du inte vill låsa dem vid någon speciell? Att du inte är helt säker på att det är så de ser ut?
      Det är ganska svårt att hitta någon som exakt motsvarar det man föreställt sig, men att ha en inspirationsbild kan räcka långt för mig, även fast jag kanske skulle göra karaktären lite äldre, ändra ögonfärgen, låta honom ha en annan frisyr eller liknande. 🙂

      Gilla

      Svara

Kommentera

