Intervju: Sofia Fritzson

Fotograf: Sandra Norén

Sofia Fritzson vann Icakurirens novelltävling 2012 och har fått flera noveller publicerade i olika sammanhang. Hon har också gett ut en serie kortromaner för Telegram förlag i samband med att  hon vann Ditos tävling i serialized fiction 2014. Vinnarbidraget Dödskyssen publicerades under hösten 2014, därefter följde Livselixiret, Mörkerprinsen och Demondräparen under 2015. Nu i höstas kom även novellsamlingen Det har alltid varit du. Jag bad att få ställa några frågor till henne om skrivandet, fanfiction och … nagellack.

Vad betyder skrivandet för dig?
Skrivandet för mig betyder att jag kan fly verkligheten en stund. Jag älskar att skriva, ibland drar jag mig för det, men oavsett vad jag känner för det så tycks jag inte klara mig utan det.
När och hur föddes idén att skriva?
Jag har alltid älskat att läsa och skrivit berättelser, i skolan blev det noveller och jag tror att önskan att skriva en bok alltid har funnits där. När jag var runt 22 såg jag på Harlequins hemsida att de sökte manus i svenska miljöer och det blev startskottet för mitt första manus. Tyvärr hann jag inte bli klar innan de lade ner satsningen. Jag blev gravid med mitt första barn och lade skrivandet på is, men sedan drabbades jag av Twilight. Jag upptäckte böckerna strax innan första filmen hade premiär i Sverige och fullkomligt slukade de tre första böckerna. Det var därefter som jag på allvar försökte mig på det där med att skriva manus.
Hur skiljer sig det skrivande livet från det du föreställde dig när du började?
Skrivarvardagen samt marknadsföringen är inte som jag föreställde mig. Innan jag skrev på heltid trodde jag att om jag bara hade TID så skulle jag skriva MASSOR, men i själva verket så åstadkommer jag ungefär samma ordmängd nu som innan. Skillnaden är att innan skrev jag nya råmanus, nu lägger jag istället ner mer tid på redigering och korr. Ju mer jag skriver desto mer tid går åt till andra saker som att hålla liv i bloggen, svara på mejl och försöka marknadsföra de redan skrivna böckerna. Och just marknadsföringen är en sådan där grej som jag inte väntade mig skulle ta så mycket tid som det gör.
Vad är ditt mål med skrivandet på kort och lång sikt?
Mitt kortsiktiga mål är att fortsätta skriva det jag tycker är roligt, nämligen romantiska manus som jag själv vill läsa. Mitt långsiktiga mål är att nå ut till fler läsare som köper och tipsar vidare om mina böcker, så att jag har råd att fortsätta skriva det jag tycker är roligt 🙂
Vilken bok önskar du att du hade skrivit?
Jag önskar att jag hade skrivit Succubus Blues av Richelle Mead. Inte så många känner till den, men den innehåller allt jag gillar: en smart, självsäker kvinna, kärlek på liv och död, sex, ironi, humor och övernaturliga element.
Vad skriver du på just nu?
Jag skriver en contemporary romance som utspelar sig i en svensk småstad. Eftersom det är mitt bidrag till Harlequins författartävling 2015 så vill jag tyvärr inte avslöja mer än så, men jag hoppas jag kan berätta mer om det nästa år 🙂
Om du skulle skriva en fanfiction på någon annans verk, vilken bok skulle det bli?
Åh, vilken svår fråga! Jag vill nog inte skriva fanfiction på en befintlig bok utan i så fall på en karaktär. Då skulle jag välja Tanya Denali från Stephenie Meyers Twilight-serie. Tanya är en karaktär som står nära den ena huvudpersonens familj, men som ändå lämnas ganska blek och outforskad. För några år sedan när jag läste alla de böckerna så minns jag att jag ville veta mer om henne.
Dina erotiska noveller blev genast väldigt populära. Blir det fler novellsamlingar framöver? 
Just nu har jag inget uppslag för en ny novellsamling. Chansen är större att det blir fler kortromaner eller korta böcker i så fall. Jag gillar det korta formatet för det är lättläst och snabbt utläst och jag tycker att det fyller ett behov i den här stressade vardagen vi lever i.
Pest eller kolera: att aldrig få läsa en bok igen eller att aldrig få måla naglarna? 
Åh, hemska tanke! Jag måste välja att få läsa boken för utan läsning så stannar även mitt skrivande av och jag vill fortsätta att skriva. Fast helst vill jag både läsa och skriva med snyggt målade naglar förstås 😉
Tack Sofia för en intressant intervju.
/Katarina
9 thoughts on “Intervju: Sofia Fritzson

  1. Ping: Idag intervjuas jag hos The Writeful Blog | Sofia Fritzson

Kommentera

