Skriva en bok på två veckor?

Man hittar mycket intressanta inlägg i författargruppen.

Nu är det en man som håller på att skriva en bok om hur man snabbskriver en bok. Jag blev lite nyfiken och frågade hur snabbt han pratar om när han pratar om snabbt. Två veckor ungefär blev svaret.

Jag blev lite ställd. Jag vet bara en levande person som skulle greja det (och som också gjort det). En roman är kanske som genomsnitt 80 000 ord, och det skulle betyda att man måste skriva 5700 ord per dag varje dag och aldrig vila för att klara det. JAG skulle inte klara det. Jag skrev råmanuset till Tills Himlen Faller Ner på en vecka, (6 dagar närmare bestämt) men det var mindre än hälften så långt och jag kom ut ur det med nackbesvär som satt i i över ett år efteråt. Inget jag har lust att försöka mig på igen. Men då var det 6000 ord om dagen som gällde, något jag aldrig lyckats med varken förr eller senare. Två veckor och jag skulle förmodligen vara rullstolsbunden efteråt.

Jag blev lite fundersam över vad han kan tänkas mena med en ”bok”. Är det en fackbok på kanske 100-150 sidor varav en del bilder och ganska gles text? I så fall är det kanske inte omöjligt, men det framkom inte om det avsåg en roman eller något annat.

Dessutom har alla väldigt olika skrivprocesser och det är inte ens alla som ger sig i kast med att skriva en roman på 50 000 ord på en månad som orkar hela vägen till slutet. Tänk då att skriva drygt en halv gång till så mycket på halva tiden…

En annan tanke gäller hur mycket redigeringsarbete som kommer att behövas när manuset mot förmodan är klart. Om jag skriver ett manus på 2 veckor istället för 2 månader och sedan får redigera dubbelt så länge som jag skulle ha gjort annars, vad har jag egentligen vunnit tidsmässigt?

En del uttryckte intresse för den där boken men jag tror inte den är något för mig, om jag händelsevis skulle vilja skriva igen en vacker dag. Dessutom tillkommer den lilla detaljen att jag har ett heltidsjobb att sköta med, som slukar en tredjedel av mitt dygn. Jag har helt enkelt inte den tiden. Eller orken.

Jag tycker faktiskt det är lite beklämmande när förståsigpåare vll reducera skrivandet till en fråga om ju snabbare desto bättre. Som om farten skulle vara minst lika imponerande som innehållet. Att bara vräka ur sig en massa ord som inte ens behöver vara bra. Ett slags NanoWriMo in extremis. När sanningen är att ingen som köper boken när den är klar kommer bry sig om hur lång tid den tog att skriva. Om man inte är en Augustprisvinnare och kan imponera med att säga att den tog tio år att färdigställa. Jag skulle nog bli mer imponerad av en sådan författare än en som skrev sin bok på två veckor.

Men det är ju bara jag.

 

23 thoughts on “Skriva en bok på två veckor?

  1. Eva-Lisa

    Ja, jag skrev ju förvisso råmanuset till DGR på den tiden, men då hade jag inga störningsmoment alls. Dock tillkommer ju redigering efter det. Och på riktigt, jag tror inte på något sätt att boken blir bättre ju snabbare man skriver den. Alla har ju sin process och sedan måste man förstås undra om han tänkt på att även om författare skulle börja skriva böcker på två veckor, skulle ändå inte de flesta förlag hinna ge ut dem så snabbt. Deras planering ligger knappast i fas med en sådan speedproduktion. Är det en tunnare faktabok, så visst. Eller en pekbok för barn, eller liknande, så okej. Men jag kan garantera att det finns en anledning till varför det tar tid att skriva en bok och vill man att det ska bli bra, tror jag ingen vinner på någon ”metod” där det handlar om att öka produktionstakten. Jag är tveksam till om han vet vad han pratar om här. Men vi får väl se.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det var dig jag tänkte på hehe 😀
      Jag tror samma, att huvudpriot är väl att boken blir bra, inte hur snabbt det går att skriva den? Och som du säger vinner man ju inget på det iaf om förlagen ändå inte hinner ge ut i den takten. Möjligtvis om man ger ut själv… men samtidigt, why? Jag tror också det finns goda skäl att låta skrivandet ta den tid som behövs.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        😀
        Men eller hur?
        Nej exakt och även OM man ger ut själv, är jag tveksam till att man hinner göra allt så mycket fortare, för då ska man ju själv hinna med att fixa omslag, sätta inlagan etc. Jag tycker att det där låter väldigt märkligt. Men visst, allt går förstås, dock lär det ju bli väldigt varierande resultat. Menar han då att man ska tulla på kvalitén till förmån för kvantitet?

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja, det undrar jag med! Varför är det så otroligt viktigt att det går snabbt? Och hur många vill egentligen jobba med det flera timmar per dag och försaka allt annat, även om under en kort period, istället för att ta det i ett tempo som passar dem och som känns naturligt? Många kan inte ens göra det rent praktiskt, med jobb, barn osv.
        Ja, det verkar ju som om det är det han menar???

        Liked by 1 person

      3. Eva-Lisa

        Precis. Jag tror han är ute efter att ju fler böcker man hinner skriva på ett år, desto större blir vinsten. Men nu är ju inte det riktigt sant heller. Idag ska författaren även hinna vara ute och skrika att vederbörande finns lite varstans, så hur har han räknat in det? Hehe, ska författaren skrika och skriva samtidigt då, lol? Hade i och för sig varit en rolig syn haha. Tänk dig en författare som samtidigt som denne signerar böcker och pratar om sitt skrivande, faktiskt skriver samtidigt 😀 Jag ser fram emot den synen, kan jag säga 😉

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Ahahahahahaha, jag med, det vore en rolig syn.En som sitter under dödtiden på signeringarna och hetsskriver på sitt manus 😉 Så kunderna får harkla sig och säga ”Ursäkta kan jag få de här böckerna signerade?”
        Ja, det där med skrikandet måste man ju också räkna in i tiden, ahaha. och enligt honom skulle ju hela manuset med redigering och allt var klart på två veckor. 🙂

        Liked by 1 person

      5. Eva-Lisa

        Hahaha, eller hur? Eller det här scenariot: Författaren pratar om sin bok i två minuter, ställer sig sedan och skriver på sin laptop i två minuter o s v 😀
        Ja, jag såg det där, men jag undrar fortfarande vad syftet med att vara så snabb är? För om man hinner skriva tolv böcker på ett år och bara två av dem går med vinst. Varför ska man då skriva så många? Tveksamt om någon författare tycker det är så roligt att skriva att man dels kan tänka sig att ägna större delen av sin tid på skrivandet, samt att eventuellt ha tio böcker som vederbörande inte ens får betalt för.

        Liked by 1 person

      6. Katarina Inläggets författare

        Hahaha! Han avbryter signeringskön och säger ”Ursäkta mig ett ögonblick, jag ska bara skriva ett kapitel till, sedan fortsätter vi. Ni kan väl samtala med varandra om mina böcker så länge?” 😀
        Nej, jag förstår det inte heller. Det är väl inte i snabbheten geniet ligger? Eller konsten heller. Eller succén heller för den delen. Jag tror han bortser från en viktig komponent när det gäller att skriva en ROMAN iaf, nämligen att pausa ibland och fundera, över att låta berättelsen ta oväntade vändningar som dock skapar några extra kapitel som man inte hade tagit med i beräkningen.

        Liked by 1 person

      7. Eva-Lisa

        Hahaha, precis! Undrar hur de köparna hade tyckt om den signeringen 😉
        Men exakt! Det verkar snarare som om han har en märklig teori som han aldrig har praktiserat. Inte när det gäller skönlitterärt skrivande i alla fall. För även OM det vore möjligt att både skriva och redigera en roman på två veckor (samt korra?) finns det inget förlag (inte ens pod) som skulle hinna trycka i den hastigheten. För även de har ju väntetider. Så det där låter mer som en önskedröm. Men han får gärna återkomma när han gjort det själv 😉

        Liked by 1 person

      8. Katarina Inläggets författare

        Ja, jag tror tyvärr inte de hade varit så glada 😉
        Och inte heller tror man kan applicera det på romaner eller att det går att jämföra kreativt skrivande med mjukvaruutveckling. Tydligen skulle han applicera detta på sin bok om snabbskrivande. Det skulle vara intressant att höra hur det gick sedan. Men som sagt, på kortare fackböcker kanske det är möjligt, och om man reducerar redigeringen till korrläsning. Annars är jag tveksam. Mycket tveksam. Om man dessutom är mån om att resultatet blir bra känns inte detta som det bästa sättet.

        Liked by 1 person

      9. Eva-Lisa

        Jag vet och bara att tro att mjukvaruutveckling går att applicera på romanskrivande, säger ju en del om hur antagligen tanken bakom boken är. Okej, nu har jag inte läst boken, men tillåt mig tvivla på att hans idéer är genomförbara i romanform 😉

        Liked by 1 person

      10. Katarina Inläggets författare

        Hehe, ja, det låter inte så genomtänkt. Då kanske man borde specificera att det rörde sig om kortare faktaböcker med lättäst text och mycket bilder. 😉 Jag känner mig också liiite tvivlande 😉

        Liked by 1 person

  2. Sofia Fritzson

    Teoretiskt låter det visserligen trevligt att bli klar med en bok på två veckor, men i praktiken ser jag ingen direkt mening med det. Som ni redan varit inne på så blir det ju nästan omöjligt att ge ut böckerna i så snabb takt och att samla manus på hög verkar lite onödigt. Ibland undrar jag om folk kanske hoppas att det ska finnas ett magiskt sätt att skriva böcker, att de hela tiden letar efter en lättare/bättre/snabbare metod istället för att bara sätta sig och jobba. Jag tänker istället att charmen med att skriva böcker är att det tar lite tid och stundtals är kämpigt och tufft, för när det väl går bra är det det roligaste som finns och när man är klar blir man glad och stolt 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, visst vore det roligt men samtidigt, som du säger skulle man kanske inte känna sig lika nöjd när man var klar. Att skriva är kanske lite som en pilgrimsvandring, man lär sig saker på vägen, hinner gå igenom en massa tvivel, förtvivlan och kriser, utvecklas mm, för att slutligen komma ut på andra sidan, lite klokare och stolt över att man klarade det. Jag tycker inte det är något som ska skyndas igenom, om man nu inte är den sortens författare som av naturen skriver så fort. Jag såg jämförelser med författare från förr som skrev böcker på en vecka eller två, men då ska man hålla i minnet att många romaner från den tiden, speciellt många klassiker, var kortisar på 100-150 sidor. De hade dessutom lite andra livsvillkor än vi har idag. 🙂

      Gilla

      Svara
  3. Manuskt

    Personligen så ändrar jag mig många gånger under tiden jag skriver, och måste få mycket tid med berättelsen och karaktärerna innan jag vet exakt hur de ska vara och vad som ska hända på vilket sätt. Skulle inte hinna med mina egna idéer på två veckor. Men visst vore det skönt om man kunde intensivskriva ur sig ett råmanus. Då krävs nog däremot som sagt (ännu) mer redigering.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, jag håller med dig, det vore ju praktiskt, men jag tycker det är lite fint att låta det ta den tid som behövs istället för att bara stressa igenom det. 🙂 Jag tror inte heller jag skulle hinna det, jag skriver dessutom långsammare och långsammare nu för tiden. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Mia

    Låter inte som min skrivprocess precis. För det dyker ju upp nya grejer hela tiden som man visst kan skriva på något sätt men samtidigt behöver kolla upp. För att det ska bli lite rätt. Alltså klarar 50tusen på en månad, men då är det frågan om något enklare text där det inte krävs research alls. Nästan inte alls. Men på två veckor, aldrig. Ändå, som du säger, alla måste förstås skriva på sitt sätt, jag tror ändå mer på att försöka treva sig fram till ett råmanus som absolut inte är romanlängd.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Inte min heller, iaf inte med längre texter. En kortroman funkade nätt och jämnt men jag tror inte jag skulle greja det idag. Och jag måste vara bra besatt av ett manus för att skriva typ 5-6000 ord per dag. Men det går nog inte mer än några dagar.
      Ja, 50 000 på en månad har jag klarat en gång, tillomed 60K (direkt efter 90) men då hade jag fortfarande ett visst flyt i skrivandet. 🙂 Nu sitter jag och funderar mycket mer medan jag skriver att det skulle bli omöjligt.
      Ja, jag trivs nog också bättre med att treva mig fram i den takt som känns bäst. Eller som Annika Estassy sa:
      ”Jag tror att det är svårt att förstå komplexiteten i att skriva en roman av viss kvalitet innan man själv gjort det. Kreativitet och konstnärskap följer inga vanliga processer. De låter sig inte effektiviseras och rationaliseras på samma sätt som annan verksamhet.”
      Och det tycker jag var himla bra sammanfattat!

      Gilla

      Svara
  5. Carola

    Författandet är väl ingen tävling. Vad är det han försöker uppnå e g e n t l i g e n med att vara så snabb? Själv har jag upptäckt att mina texter mår allra bäst av ett långsamt tempo. Ska nog göra ett inlägg om det på min blogg för det har blivit så tydligt de senaste veckorna.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men eller hur? Tänkte samma sak, det är väl ingen tävling heller!! Men kanske har han aldrig skrivit romaner? Det är nog lätt att vara optimistisk när man inte vet hur det faktiskt är.
      Jag skriver också mycket långsammare numera. Vad kul att du med upptäckt att ditt skrivande blir bättre av ett lägre tempo. Jag skrev något om det för en tid sedan, att mitt blir mer detaljrikt när jag saktar in och dessutom inte jagar mot nästa plåt point hela tiden. 🙂 Det är rätt intressant. Ser fram emot det inlägget.

      Liked by 1 person

      Svara
  6. Skriva läsa leva

    Snabbhet i all ära, men vad blir resultatet? Det är väl det vi ska fokusera på i slutändan? Jag kan skriva snabbt. Ibland blir det bra. Ibland inte.
    En debuterande författare på en boksignering deklarerade stolt att hon minsann aldrig förr skrivit skönlitterärt men så fick hon för sig att åka på en skrivkurs till Italien i två veckor där kursledaren blev überimpad av hennes grundmanus och tyckte att hon absolut skulle försöka få det publicerat. Sagt och gjort liksom.
    Jag störde mig på att hon alltså klämde ur sig något på två veckor (säkert mer än så men det var hur hon framställde processen) och att hon dessutom menade att hon aldrig skrivit förr och inte alls kunde avgöra om det hon skrivit på kursen varit av god kvalitet…
    Nja, jag är kanske gnällig och väl skeptisk men okej, vissa kanske lyckas med att vara både snabba och ”nya” på detta med att skriva, även om jag som du blir mer imponerad av dem som kämpat ett tag och då får ut något!

    Gilla

    Svara

Kommentera

