Böcker och fördomar

Jag såg ett inlägg i författargruppen på facebook där någon postat en bild på en bokhylla i ett snabbköp med kommentaren ”Nu ska man inte racka ner på viss typ av litteratur, men jag blev lite nedstämd imorse när jag såg matbutikens bokutbud.”

Problemet var som jag förstod det att utbudet bestod till 75 procent av romance, de flesta från Harlekin.

Jag tycker att med en sådan kommentar är det just det man gör; att racka ner.

I kommentarsfältet dök det upp kommentarer som ”Om dessa böcker är så bra, varför tar inte de vanliga bokhandlarna in dem?” Varpå någon annan svarade att dessa (Harlekin) klassificeras ihop med veckotidningarna, och därför säljs de i mataffären.

Jag ser faktiskt inget fel i det. Vart ska annars de gå som vill köpa den sortens böcker om de inte kan ha dem ens i snabbköpet längre? Ska man behöva skämmas för att man läser dem och beställa dem online? Är det den sortens Bok- och lässamhälle vi vill ha?

Personligen tycker jag att den här sortens kommentarer är så tråkiga, när folk börjar uttala sig om att ”det är tråkigt att snabbköpen bara har romantik”. Jamen varenda vanlig bokhandel är ju fullproppad med andra sorters böcker så gå dit då för bövelen. Och låt de som vill handla sin romance i snabbköpet fortsätta göra det.

Vissa män har verkligen svårt att smälta att romance säljer så mycket mer än andra genrer. I USA omsätter romance ungefär dubbelt så mycket som tvåan på listan över de mestsäljande genrerna: Crime/mystery.

Jag antar att det sticker i ögonen på vissa!

Fil 2015-11-28 17 25 22

För mycket rosa för vissa?

25 thoughts on “Böcker och fördomar

  1. Eva-Lisa

    Jag läste också det där och tyckte också det lät nedsättande, även om det är känt att Harlequin/ Harpercollins Nordic ger ut en viss typ av litteratur. Håller med om att folk måste få köpa och läsa vad de vill.
    Sen vet jag inte om jag uppfattade det att han hade svårt att smälta själva genren som sådan. Det kanske var mer lite åt samma håll som en annan kvinnlig gruppmedlem var inne på, alltså att det var en typ av litteratur som hörde till en viss målgrupp. Hehe han får väl blunda nästa gång han går förbi tidningsställen då 😉 För som någon annan påpekade står ju just dessa böcker där för att de har ungefär samma målgrupp som de som läser veckotidningar, så det finns ju en tanke bakom hela upplägget, tänker jag. De som vill läsa annat kan ju gå till bokhandlarna istället 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Exakt min mening. Han har ju massvis med bokhandlar att tillgå som säljer hans typ av böcker.
      Jag vet inte, men varför ska man se ner på läsarna av NÅGON slags litteratur eller på de som skriver den? Så tråkig inställning ju.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Precis! En del gillar ju att läsa porrtidningar och det ska ju den som vill få göra också. Så jag hajar inte heller den inställningen, varken den som en del kvinnor har om vad en del män läser och vice versa.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Men exakt. Alla måste väl kunna få läsa vad de vill. Och nu är väl kanske inte heller tanken att snabbköpen ska konkurrera med bokhandlarna, därför säljer de böcker som inte återfinns där. Själv tycker jag det är bra. 🙂

        Liked by 1 person

      3. Katarina Inläggets författare

        Exakt! Non-existing problem tycker jag. Sedan är det ju faktiskt många mataffärer som har ställ med böcker från pocketförlagen, och där kanske han kan se sin bok istället då?

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Precis, hehe. Så kanske han hittar litteratur i sin smak. Det finns något för alla smaker nämligen 🙂 men grejen var att även i det stället han postade bild på var cirka 25% icke-romance, det var minst ett par deckare, en biografi och lite annat. Så om han hade fokuserat mer på dem och lite mindre på kjoltyg hade han kanske hittat något 😉

        Liked by 1 person

      5. Eva-Lisa

        Jomen var inte deckarna erotiska sådana? Nu tittade jag inte så jättenoga på vilka böcker det var, men jag såg åtminstone en som hör till den genren och då var det nog inte intressant för honom heller, gissar jag. Men som sagt, det finns pocketställ eller bokhandlar som han kan vända sig till annars. I mataffären får han väl försöka blunda 😉

        Liked by 1 person

      6. Katarina Inläggets författare

        Ja, det låter smartast. Ja, jag såg också en som såg ut som en erotisk deckare, men även någon som inte verkade vara det. Men hela inlägget var ju bara så inskränkt. Typ bara för att jag inte gillar detta ska det inte få finnas här. Lite som om köttätare skulle klaga på att det finns vegetariska alternativ i matdisken. Eller att någon skulle ondgöra sig över att det finns cigaretter och alkohol i mataffären bara för att de själva inte röker/dricker. Orka, liksom.

        Liked by 1 person

      7. Eva-Lisa

        Jag tror att hela hans problem (och uppenbarligen var han inte ensam om det heller tyvärr) var avsändaren, alltså Harlequin/Harpercollins Nordic. Men som du redan är inne på kan man ju inte uppröras över allt man ser i en affär, för då kan man ju inte handla någonstans. Dock finns det väl bara en plats i Sverige som lagligt säljer alkohol. Hehe, vi kanske får göra likadant med en viss typ av litteratur. Fast jag måste säga att jag hellre ser att vi går åt andra hållet. Alltså att alkohol får säljas i affärerna som det görs i nästan alla andra länder i världen. Det kanske inte är så konstigt att vi får den här inställningen när staten sedan långt tillbaka har agerat som någon form av ”överförmyndare”? Bara en tanke. Intressant det här 🙂

        Liked by 1 person

      8. Katarina Inläggets författare

        Tror du? Jag tolkade det mer som att han hade invändningar mot typen av litteratur. Men om han nu inte tillhör målgruppen är det väl bara att vandra vidare. Alla kan inte gilla allt, men personligen skulle jag nog bli ganska utmattad av att gå omkring och hålla på sådär.

        Liked by 1 person

      9. Katarina Inläggets författare

        Ja, det där med överförmynderiet är ett helt annat inlägg hehe. Men intressant det med. Jag tycker också det borde säljas i mataffärer som på många andra ställen. Men som vanligt tror man inte vi kan tänka själva utan väljer att bestämma åt oss vad vi ska handla var.

        Liked by 1 person

  2. Eva-Lisa

    Jag uppfattade det mer som att han skiljde på just den där sortens litteratur och annan litteratur. För som jag uppfattade det var han ju ingen ”finlitteraturläsare” heller. Detsamma gällde de övriga som var inne på hans linje. Och precis då kan han ju vandra vidare istället för att oja sig 🙂
    Det är det, men själva principen kanske har något med den här attityden att göra? För jag tänker att som i t ex USA skiljer man inte på fin- och fullitteratur som vi gör här och det är ju ett mycket friare land i många avseenden. Alltså där får folk tänka och tycka som de vill utan att bli påhoppade med trista kommentarer. Därför tror jag att själva grundproblemet är hela det här landets förhållningssätt till det mesta. Som du är inne på så är vi inte betrodda att få tänka själva. Det ska staten göra åt oss.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, så kan det ju vara och visst får man ha sin åsikt men ibland gör man kanske bäst i att leva och låta leva. Tror inte han heller vill bli påhoppad och kritiserad för sina val, i något avseende. 🙂
      Ja, det går nog att dra en parallell mellan dem. Jag har fått samma intryck av USA när det gäller böcker, så de är verkligen mer fria än vi, i alla avseenden. Men samtidigt tror jag att de är mer öppna för diskussioner med folk som inte delar deras åsikter där debatterna säkert kan gå vilt till men ingen åsikt är värd med än någon annan. Här finns det ju de som inte törs säga vad de tycker av risk för att bli påhoppade men i ett fritt land skulle det förmodligen inte ens hända så det går liksom 360 grader. 🙂 Önskar vi hade samma öppenhet här, men istället sitter staten och tänker åt oss. Jag tror precis som du att just detta faktum är vårt största problem.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Det tror jag med! Allt bottnar i den här åsiktsuppfostran som råder i det här landet. Då är det faktiskt inte så konstigt om det finns ett ”rätt” och ett ”fel” i precis allt till slut. Det blir väldigt onyanserat, vad man än diskuterar. Tyvärr.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja, det är lite synd att det ska vara så. Önskar vi var mer fria. Det får liksom såna djupgående konsekvenser på precis alla områden att man snart börjar ta det för något normalt. Sorgligt.

        Liked by 1 person

  3. Sofia Fritzson

    Haha, en del verkar verkligen besväras av det faktum att romance säljer så bra 🙂
    Dessutom tycker jag att matbutiker överlag fått ett mycket bättre utbud av böcker på senare år, finns både pocket och inbundna från alla möjliga förlag. Så mycket fanns inte förr, i alla fall inte på mindre orter 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  4. Mia

    Det är väl poängen också, att det finns just i matbutiken, att de som oftast handlar maten, kanske inte också hinner till bokhandeln och då får sin bok i matbutiken. Dessutom är det ju den storläsande gruppen, inte undra på att det finns i matbutiken då, dit man går oftare än till bokhandeln. Och så förstås, alltid detta att viss sorts litteratur skulle vara finare än annan, så otroligt dumt dumt dumt. Vem får bestämma det, tror man?

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja exakt, så tolkar jag det med. Att det finns en tanke med att ha dem just där. För som du säger läser många av dessa läsare väldigt mycket och då kanske det går åt flera sådana på en vecka, de är ju oftast kortare med.
      Jag håller med, det är så dumt och så frustrerande att vissa tycker sig besitta rätten att tala om vad som är fint och inte. Grrr.

      Gilla

      Svara

Kommentera

