Undersökning: Att namnge karaktärer

Det där med att hitta namn till alla karaktärer i ens verk kan vara svårt. Man vill hitta ett som känns rätt, men hur vet man det innan man har lärt känna dem riktigt? Man vill helst inte döpa dem till ett namn som man känner någon som heter, eller så vill man att namnet ska ha en speciell betydelse.

Hur gör du för att hitta rätt namn till dina karaktärer?

1. Jag tittar på babynamnssajter

2. Jag döper dem medvetet efter någon jag känner – för att hedra dem

3. Jag letar efter ett namn som har en viss mening som är relaterad till karaktären eller dennes egenskaper osv.

4. Jag tar det knasigaste, mest udda namnet jag hittar

5. Jag ber andra om namnförslag

6. Jag tar ett som helt enkelt bara låter som jag föreställer mig dem, och ändrar eventuellt senare

7. Jag döper skurkarna medvetet till samma namn som mina fiender – för att ge igen

8. Jag döper dem till namn efter legendariska personer eller mina idoler

9. Jag väljer utländska namn

10. Jag kollar vilka namn som var mest populära under den tidsperioden då karaktärerna föddes och väljer bland dem

11. Jag väljer ett namn som har en dold mening som bara den mest uppmärksamma läsaren lägger märke till

12. Annat, skriv i kommentarsfältet

14 thoughts on “Undersökning: Att namnge karaktärer

  1. Eva-Lisa

    Inget 🙂 Jag känner av vad som funkar bäst och så döper jag karaktären till det 🙂 Gärna med en baktanke om namnet. Som King gjorde i ”Den gröna milen”. Alltså att något i namnet har en djupare betydelse som blir klar för läsaren längre fram.

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Aha! En blandning av 6 och 11 då? 🙂 Kul att höra hur du gör! Detta är en fråga som kommer upp på forumet heeela tiden så jag tyckte det var intressant att höra hur ni gör 🙂

    Liked by 1 person

  3. Sofia Fritzson

    En blandning av 1, 3, 6, 9 och 11 tror jag, lite beroende på vilket manus det är och vad jag är ute efter. Men när jag väl valt namn brukar jag ibland kolla upp vad det betyder bara för att det är kul att veta 🙂

    Liked by 1 person

  4. Eva Karlsson

    De flesta namn har bara dykt upp av sig själv. När jag vill ha ett utländsk namn har jag kollat på sajter i det landet, kanske en artikel, och sedan tagit det som känns bäst. Senare brukar jag kolla upp vad namnet betyder och om det är realistiskt att personen i den åldern kan bära det. Ibland har jag fått byta då.

    Liked by 1 person

  5. Katarina Inläggets författare

    Ja just det där med att namnet ska kännas realistiskt för den generation karaktären tillhör tycker jag är viktigt. Sånt kan ge en lite konstig effekt för en läsare annars. Jag har också använt mycket utländska namnsajter (av förklarliga skäl heh). Ibland kan man hitta namn som funkar på svenska även om de inte är jättevanliga vilket jag tycker är kul.

    Liked by 1 person

  6. Ebba Range

    Jag och namn alltså … he, he – i nuvarande manus har jag nu till sist gett med mig efter en del gruffande från läsare 😉 Hedda och Xanto – som fanns där för att de har en djupare betydelse, har fått gå bort. Nu har de vanligare namn – men, vad de betyder finns fortfarande invävt i handlingen. Kan inte låta bli det.
    I K-äpple fick HP sitt namn efter min systerdotter, som bara är några år yngre än jag. Bara för att jag tyckte det var vackert. Hillevis tvillingsyster hette Py från början efter en vigselförrättare, men ändrades till My med tiden, varför minns jag inte. De här systrarna fick ju också ett varsitt andra namn som jag lekte med i texten, det byggde på att trädet lind förekommer genom hela boken – nu valde jag den latinska varianten – just for fun.
    Andra förekommande namn, tar jag typ bara ur luften – struntar i betydelserna av dem.
    Hur har du själv gjort?

    Liked by 1 person

  7. Katarina Inläggets författare

    Vad kul att höra hur du gjorde! 😊 ah har de fått byta namn? Hm lind, det blir väl tilia då? Och det andra? Kul med lite eftertanke kring namnen.
    Nina vet jag inte varifrån det kom ursprungligen, jag tyckte nog bara att det lät som hon. Maja/Jannike kändes också rätt självklara. Helene har hetat så sedan jag var fjorton. När det gäller männen väljer jag oftast sådana jag tycker är fina och passar. Helst något som inte är sådär typiskt ursvenskt. I Christians fall fick han namnet från en person jag lärde känna i Italien och som fick mig att tycka om namnet. 😊 Jake fick sitt efternamn från ett företagsnamn som jag såg i Milano vid ett tillfälle, Cushman & Wakefield.

    Gilla

  8. Sara Dalengren

    Klurigt… Jag kör nog en blandning av 5,6,7. Jag sätter ofta namn jag inte gillar på elaka karaktärer och anledningen till att jag inte gillar namnen är oftast för att de förknippas med en person jag har svårt för.

    Liked by 1 person

  9. Anna

    Jag är en blandning av 3, 6 och 11. När jag skapade min huvudperson var det inget fantasyklingande namn som passade honom, och när jag sedan snubblade över namnet Love blev jag alldeles kär, haha. Det rörde tydligen upp en del känslor hos somliga eftersom namnet lät alldeles för svenskt/vanligt/mänskligt/etc 😛

    Liked by 1 person

  10. Carola

    Det varierar mellan de där punkterna hur jag får fram namnen till mina karaktärer. Sedan beror det också på om det är en människa eller ett väsen. Jag har hittat en bra sajt som slumpar fram namn beroende på vilket typ av väsen det är. Riktigt bra sajt. Men jag är stolt över ett namn jag klurade fram själv åt en stad i en påhittad värld som har en bakomliggande betydelse. Eller snarare ihopbyggt av delar av mina egna namn. Tyvärr är det hemligt än i det här offentliga sammanhanget men det sitter som en smäck åt staden jag hittat på i denna främmande värld 🙂

    Liked by 1 person

  11. Katarina Inläggets författare

    vad spännande! Såna sajter kan vara ganska kul och det där verkar ju vara av den mer avancerade sorten. Jag har också en fiktiv stad, fast i den verkliga världen 🙂 Eller egentligen har jag skapat två.

    Gilla

Kommentera

