Och nu då?


I fredags bestämde jag mig för att göra uppehåll med skrivandet en tid. Det beror på en rad olika faktorer som

-jag är tveksam till vad jag vill skriva egentligen

-jag har insett att jag hur som helst inte KAN skriva

-jag känner mig inte bekväm med villkoren som ställs på författare idag

-det verkar som om det jag vill skriva och min (inbillade) målgrupp inte är i fas riktigt

-det känns inte roligt längre pga allt ovan

Så då är frågan vad jag ska blogga om eller om jag helt enkelt ska låta bloggen vila med tills vidare?

Några förslag?

21 thoughts on “Och nu då?

  1. Katarina Inläggets författare

    Jag vet!! Rena vem vill bli miljonärfrågan. 😄 ja jag kanske kan boktipsa lite och så hoppas jag få till en intervju med författaren till en bok som snart släpps. 😊

    Liked by 1 person

  2. Anna

    Jag går lite i samma tankegångar. Förstår inte varför jag så envist klamrar mig fast vid genrer ingen läser (förutom utomlands, förstås). Sedan är jag osäker på mitt språk som tenderar att glida över i lyrik när jag skriver romaner och det är tydligen alldeles för ”unikt” för att bli antaget på traditionellt vis enligt lektören, men det är fortfarande kul att blogga och få lite input av sina läsare. Så även om jag har hamnat i någon form av ”skrivkris” känns det ändå bra att kunna publicera en rad eller två om skrivandet när jag känner för det 🙂

    Liked by 1 person

  3. Katarina Inläggets författare

    Nej exakt. På ett sätt kanske man ska hålla fast vid det man älskar att skriva men då måste man samtidigt vänja sig vid tanken att inte bli läst. Inte ett helt lätt val. För visst skriver man för att det är roligt i första hand men samtidigt har man ju oftast något man vill förmedla med det.

    Gilla

  4. Ebba Range

    Kan förstå din tankegång … undrar själv hur jag kommer att reagera/göra om/när manuset är färdigt för utskick … igen. Känns som jag har flera historier på lager – men så är det självförtroendet som behöver bli lyft på något sätt.
    Tror att det skulle vara bättre om vi kunde lägga en massa pengar på lektör, coacher etc …
    Dina inlägg om skrivande är märgfyllda och lätta att ta till sig. Fortsätt gärna så.
    Under tiden kan du gosa mera med Missan, kanske … hon är ju världens bästa gosis.
    Kram ❤

    Liked by 1 person

  5. Carola

    Ibland tar det bara stopp, vare sig man vill eller inte. Himla trist är det i alla fall att du hamnat i den svackan och jag hoppas den bara är tillfällig. Kraven ute bland förlagen är rätt kreativitetsdödande och frågan är om det är värt att bry sig om dem. Det finns ju andra kanaler 😉
    Förslagen att läsa och recensera på bloggen tycker jag låter som ett jättebra tips men skrivtipsen du kommer med får du gärna fortsätta med de också. Om du känner för det förstås 🙂 Kram och pepp

    Liked by 1 person

  6. Katarina Inläggets författare

    Ja eller hur? Det vore ju supernajs om man hade de resurserna. Och precis, ibland behöver man lite bekräftelse med för att orka sträva vidare.
    Tack Ebba. Ja den lilla pötisen kan man gosa med hur länge som helst. 😍

    Gilla

  7. Katarina Inläggets författare

    Tack för dina tankar och feedback. 😊 men visst är den? Ja det blir kanske lite mindre om mitt skrivande och mer allmänt om skrivande och författare framöver.
    Kram.

    Liked by 1 person

  8. Eva Karlsson

    Jag håller med föregående talare och hoppas att det handlar om en tillfällig svacka. Att svackor ingår i alla skapande yrken vet vi ju alla men när man är där är det svårt att se hur det ska lossna.
    Jag hoppas att du fortsätter att blogga – tycker om att läsa dina inlägg.

    Liked by 1 person

  9. Katarina Inläggets författare

    Tack, detsamma!
    Ja förhoppningsvis är det tillfälligt men den senaste tiden har det liksom varit så många att det blivit ett kroniskt tillstånd. Förhoppningsvis hjälper det med vila och reflektion.

    Liked by 1 person

  10. Mia

    Det går ju också att skriva liksom mer om det, allt det där som stör skrivandet. Vilket du ju också gör/har gjort tidigare. För det är ju viktiga frågor, sånt som varför det ibland känns så fel.

    Jag hoppas att det ska landa rätt och att du ska hitta tillbaka till lusten.

    Själv brukar jag ägna mig åt lite annan konstform under skriv-lågsäsong, som att gå på museum. Stå och blänga på en tavla kan vara märkligt befriande. För att jag egentligen inte måste engagera mig.

    Liked by 1 person

  11. Katarina Inläggets författare

    Ja det är sant 😊 även detta är en del av processen. Icke-skrivandet.
    Tack! Ja det låter som en bra ide det där med att studera andra konstformer. Tror jag ska prova det. 🙂 det låter iaf roligt.

    Gilla

  12. Mia

    Det är kul. Plus alltså att inga krav. Varken utifrån eller inifrån. Senaste tiden har jag gått på så mycket museer att oj (=skrivlust saknats, nu tillbaka).

    Gilla

  13. Skriva läsa leva

    Trist när de känslorna tar över. Förhoppningsvis bara en svacka. Men bloggandet ditt kanske kan få vara lite annorlunda… Det är alltid roligt att läsa dina inlägg och du tar upp viktiga ämnen kring skrivande och författarskap. Litteratur kan ju vara en väg att diskutera skrivandet också även när en inte skriver själv och befinner sig i den processen.
    Håller tummarna för dig att du hittar till något du känner att du trivs med, vad det än må vara 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

