Jag bara älskar …

 den där känslan när man läser igenom det man skrivit på sitt manus och redan nu (dagen efter) ser hur man ska lyfta sitt första utkast så det blir det man hade tänkt sig.
Det är något som jag känner förbättras med tiden och ju längre jag skriver, förmågan att känna igen bristerna i mina egna texter och se hur jag ska åtgärda dem.

Mina råmanus kommer förmodligen alltid vara okompletta, det ligger liksom i deras natur, men de blir bättre och bättre och min förmåga att avgöra vad som fattas blir också bättre.

Så jag antecknar i ett separat dokument vad jag ska fixa men väntar med att utföra dem tills jag är klar. Idag skriver jag vidare. 😊

14 thoughts on “Jag bara älskar …

  1. Eva-Lisa

    Härligt att det går framåt! 🙂 Tror också det är en bra idé att anteckna längs vägen så du kan ta det sedan. För i ”råmanusstadiet” vill i alla fall jag gärna ta mig igenom det utan att stanna upp på vägen 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja precis. 😊 Samtidigt vet jag att jag har en tendens att glömma tankegångar om jag inte skriver ner dem så det är nog bäst. Men jag gör nog oxå bäst i att inte stanna och börja ändra. 😊

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Sofia Fritzson

    Skönt att det går framåt! Jag tror också det är bra att kämpa vidare och fixa sen, men jag tror även att ens råmanus kanske blir lite, lite bättre för varje gång man skriver ett, att man kanske redan i det stadiet slipar bort en del onödigt. Hoppas det i alla fall 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det tror jag med. Jag märker själv att mina råmanus blir bättre och bättre. Allra bäst blir de om jag skriver långsamt men då är risken att flödet avtar och projektet får motorstopp hehe. Så då fixar jag hellre till dessa saker i efterhand. 😊

      Gilla

      Svara
  3. Drömmen om en bok

    Visst är det härligt att märka att det går framåt? 🙂 Jag börjar märka att fler och fler bitar naturligt faller på plats redan från början, även om det alltid kan förbättras, och det känns kul att se att man faktiskt utvecklas. Anteckna är bra, för hur självklart det än kan verka har tankarna en tendens att försvinna spårlöst 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det är underbart! 😊 och det är nog så, att med tid och övning Så blir ens råmanus allt mer polerade. Och jag skriver hellre ett halvkrattigt men lustfyllt råmanus som jag lyckas avsluta. Dessutom tycker jag just den biten av redigeringen är ganska kul. 😊
      Ja de har ju det, hur självklara de än verkar. 😊

      Liked by 1 person

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Vad kul att höra att det inte bara är jag som gillar att anteckna för hand. Det är lite speciellt med handskrift och kreativitet. Men för att strukturera upp ett helt manus märkte jag att scrivener var oumbärligt, för mig iaf som lägger till saker längs vägen.

      Gilla

      Svara
  4. Eva Karlsson

    Åh, det är härligt när man känner att man utvecklas och att det går framåt. Fast jag är inte lika duktig och bara antecknar och går vidare, jag måste fila på texten till förbannelse 🙂 Men jag kanske lär mig så småningom.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, visst är det. Och bara en sådan sak som att se sina egna brister som man tidigare var blind för är ju ett steg på vägen. Jag minns en liknande upplevelse när jag hade lite samma problem som du nämnt, att jag gick för fort fram och inte stannade i scenerna tillräckligt. (om jag uppfattat rätt) När jag insåg det och förstod vad jag måste göra så kändes det nästan som en uppenbarelse 🙂
      Hehe, det där med att inte stanna och fila är verkligen svårt. Men jag har lärt mig att det funkar bäst för mig att bara plöja igenom det första utkastet, för börjar jag stanna och peta är risken stor att hela projektet havererar. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Hehe, ja det vill man inte vara med om. 😛 Hellre ett halvknasigt men färdigskrivet manus än ett perfekt som strandar innan man hunnit halvvägs. Så har man iaf något att redigera 😛
        Tack snälla du! 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

