Research

charleston-68705_1920

Härifrån kommer en av karaktärerna i mitt nyligen påbörjade manus.

Jag sitter och tittar på bilder av platsen. Funderar. Försöker lära känna karaktären. Hur var det att växa upp där? Hur är mentaliteten hos människorna? Hur påverkar närheten till havet och turismen livet i staden? Hur är klimatet? Året runt.

Jag älskar den här sortens research. Det blir lite som att resa och att resa genom skrivandet är något annat jag älskar.

Jag har alltid haft för vana att göra min research under tiden jag skriver. Det kanske inte är det mest effektiva, men helt klart det roligaste, iaf för mig. Då blir det lite filmkänsla över skrivandet.

Jag ska dessutom läsa ut en bok jag har laddat ner från Amazon som utspelar sig i staden i fråga. Det är en roman och dessutom i samma genre som min.

Är det bara jag som tycker research är sjukt roligt?

 

 

 

 

2 thoughts on “Research

  1. Eva-Lisa

    Det beror lite på, men oftast skriver man ju om ett ämne eller en miljö som man är nyfiken på och då är ju även research roligt 🙂 Ibland kan jag dock tycka att jag snöar fast på vissa detaljer som inte är lika roligt att forska kring.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, precis, och jag skriver helst om saker som intresserar mig 🙂 Så då blir det ju roligt och får liksom dubbel betydelse.
      Jag kan tänka mig att man i vissa typer av spänningslitteratur måste kolla upp en massa saker som inte känns fullt så stimulerande hehe. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

