Vad gör man med alla gamla manus?


Med åren har jag hunnit samla på mig en del manus, både hela och oavslutade. Jag har lådor med manusutskrifter, en del i flera olika versioner, och till och med en eller ett par versioner av mitt allra första manus (det som min mamma (!) fortfarande tjatar om att jag borde skicka in någonstans, vilket jag systematiskt vägrar) som framkallar så starka skämskänslor varje gång jag läser det att jag inte vet vart jag ska ta vägen. (det är flera år sedan jag ens tittade på det senast)

Ska man spara sånt? Om man inte ens vill se det, är det då nån idé med att spara det? Tänk om jag dör och någon hittar det och… läser det!?!?!? Huuuu!

Samtidigt drar jag mig lite för att slänga bort det. Jag vet inte om jag har alla de här versionerna kvar på datorn, (fast jag tror de, bara att de är så väl kamouflerade bland mappar och undermappar att jag aldrig kommer hitta det. Det finns nog en slags kosmisk mening med det med.

Sparar ni allt ni skriver, och skrivit? För vad då egentligen? Kuriosa? Nostalgi? Framtida behov?

Kanske borde man göra en datorrensning då och då och göra sig av med allt gammalt skräp?

Att se alla de där oavslutade manusutkasten är ju bara deprimerande.

Då känns det ju mer logiskt att spara de manus som faktiskt är utgivna, ifall man skulle vilja göra något mer med dem en vacker dag. Ny upplaga, nytt format, whatever.

Sånt jag funderar på en måndag.

12 thoughts on “Vad gör man med alla gamla manus?

  1. Sofia Fritzson

    Jag sparar så lite som möjligt. Jag korrläser alltid på skärm men om jag skriver ut något eldar jag upp det i kaminen efteråt 🙂 Försöker rensa i datorn också, men ibland är det svårt, kanske kan det komma till nytta någon dag …

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, jag borde förmodligen slänga alla de där gamla utkasten som aldrig blev något iaf. De utgivna kan som sagt vara bra att ha en vacker dag i andra sammanhang. 🙂

      Gilla

      Svara
  2. Eva-Lisa

    Jag har ju inte skrivit så länge och därför har jag inga gamla manus liggandes någonstans. Men om jag haft det så hade jag nog gjort mig av med dem. I alla fall om jag inte hade någon tanke med att publicera dem 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Det är nog det man får göra, för annars drunknar man snart i gamla manus och versioner och utkast till förbannelse. 🙂 Det gör det förmodligen även lättare att hitta det man söker om man behöver något.

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Ebba Range

    Inte lätt det där med spara eller inte. Jag är överlag dålig på att städa – även i datorn. Efter datorkrascher försvann en del per automatik – hade ingen backup – mer än att jag brukar skicka texterna till mig själv – det var räddningen – att jag inte städat i mailboxen heller 🙂 Tacksam då!

    Liked by 1 person

    Svara
      1. Ebba Range

        Ja, de texter som jag arbetat med fanns ju kvar i mailboxen … resten har jag försökt förtränga. Men det som var sorgligt var att så jättemånga bilder på barnbarnen försvann o på hundarna o mina hus i Dalarna – nu för tiden har man ju knappt ett pappersfoto.
        Sedan hade jag ju total översvämning med avloppsvatten i källaren där jag bodde tidigare – där försvann ALLT … värre än datorkrasch … ja, du vet ju hur d e n biten är när man förlorar det man sparat.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Jag vet precis hur det är. Blev ju av med precis alla mina sparade tillhörigheter i en källarstöld när jag var i Italien. 😔 men har du inte funderat på något lagringsalternativ typ Dropbox? Det kan ju vara EN bra backup iaf.

        Gilla

  4. Eva Karlsson

    Det där manuset som du skäms för och som din mamma tycker att du ska skicka in … det finns något som brinner där. Lova att behålla det manuset i alla fall. En dag är det kanske dags att ta fram det och göra något av det som hettar i kinderna …

    Liked by 1 person

    Svara
  5. Monica Larsson

    Hej! Blev lite nyfiken på vad du skrev om gamla manus. Håller själv på med amatörteater och är på jakt efter nya manus. Kanske är det så att du har börjat på ett manus med en bra handling som går att slutföra eller så sitter du på färdiga som bara är att börja använda. Jag skulle gärna vilja läsa något av det du har skrivit, helt förutsättningslöst om det vore okej för dig förstås. Hör gärna av dig!

    Gilla

    Svara

Kommentera

