Skrivande och alkohol

ernest-hemingway-401493_1920

Det finns ett ämne som ofta kommer upp i det skrivforum jag är med i. Något som uppenbarligen fascinerar en hel massa spirande författare, och det är myten om den alkoholiserade författaren.

Historien är full av berömda författare som kämpade med alkoholproblem, tex

Jack Kerouac

Raymond Chandler

Edgar Allen Poe

WIlliam Faulkner

Charles Bukowski

F Scott Fitzgerald

Dorothy Parker

James Joyce

Ernest Hemingway

Nu är det kanske ingen överraskning att detta skrivforum är amerikanskt, och de flesta av dessa (med ett undantag) är amerikanska författare. Men det är ändå ganska anmärkningsvärt, så jag förstår att en del börjar spekulera i relationen mellan skrivande och alkohol. Blev de alkoholiserade pga skrivandet eller blev de kända för sitt skrivande pga alkoholens eventuella effekter på kreativiteten? Eller råkade de bara vara människor med alkoholproblem som råkade vara författare, precis som det finns sjuksköterskor, lärare, ekonomer, piloter, hemmafruar osv med alkoholproblem?

Kanske har det numera berömda citatet ”Write drunk, Edit sober” bidragit till att bevara myten om alkohol som något som förhöjer kvaliteten på det skrivna?

(Personligen har jag alltid tolkat det citatet lite mer bildligt, lite som Skriv utan att tänka på morgondagen, utan självkritik och bara totalt passionerat och hämningslöst. Medan redigering är tillfället att ta fram den inre kritikern och se mer realistiskt på det man åstadkommit, men det är bara min tolkning)

I det senaste inlägget i forumet hävdade inläggsskaparen att han skrev bättre och framför allt mer efter en virre, och undrade om det fanns något känt samband.

De flesta som svarade sa att de inte hade märkt någon nämnvärd effekt på skrivandet av ett par glas, någon blev snarare sömnig och tappade fokus lättare.

Kanske är det så att ett par glas inför och under skrivpasset ger en känsla av att det man skriver är bra, det tystar den inre kritikern, kanske. Men det betyder inte nödvändigtvis att texten är bättre när man tittar på den i dagsljus nästa dag.  Jag lutar nog mer åt det alternativet. 

Jag tror personligen inte att de blev berömda för att de drack. Snarare tvärtom, de blev kända och framgångsrika trots sina alkoholvanor. Sedan är det väl inte många idag som vet om de verkligen drack under skrivpassen eller mellan. Det framgår inte så ofta. 

Så det lär nog helt enkelt förbli ett av de där mysterierna som omger författarlegenderna. 🙂

Vad tror ni?

12 thoughts on “Skrivande och alkohol

  1. Eva-Lisa

    Tror det var GW (kan ha varit någon annan känd författare också) som hävdade att det finns två typer av författare: De som skriver bättre när de dricker och de som inte gör det. Alltså att vissa behöver ett visst mått av alkohol för att komma i kontakt med sin kreativa sida. Antagligen är det som med allt annat när det gäller skrivande, att det är väldigt individuellt.
    Mina allra bästa idéer har jag nog kommit på efter ett vinglas eller två. Men själva skrivandet brukar fungera bäst utan vin 🙂

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Hahaha det lät som en kommentar jag skulle vänta mig från honom iaf. 😉 men så kanske det är, men då kvarstår frågan vad det är alkoholen gör för att åstadkomma den effekten hehe. Om det är så att de faktiskt blir mer kreativa eller bara mindre kritiska? 😊

    Liked by 1 person

  3. Eva-Lisa

    Som jag förstod på honom så rörde det sig om två olika typer av författare. Alltså de som blir mer kreativa av alkohol och de som använder alkohol för att ”medicinera bort” alla kreativa tankar. GW tror jag hörde till den senare kategorin. Alltså, han använder alkohol för att slippa alla jobbiga karaktärer som tränger sig på 🙂

    Liked by 1 person

  4. Eva-Lisa

    De kommer ju in i samma kategori som GW då. Alltså att de dricker för att slippa alla möjliga historier som tränger sig på.
    Sedan tror jag inte att det är så enkelt som att dela upp detta i endast två kategorier. Men nu utgick jag bara från ett exempel 🙂

    Liked by 1 person

  5. Ebba Range

    Tror jag skriver gladare efter ett par glas vin … men som ni vet är mina manus inte särskilt glada. Skulle nog behöva ett glas lite oftare 🙂
    Hemingway tog dessutom sitt eget liv … ja, det är sånt jag håller reda på – såklart 😉 Kanske det var tomt i flaskan eller att orden kanske sinat.

    Liked by 1 person

  6. Mia

    Det finns så många fascinerande mytbildningar kring skrivandet. Alltså förutom alkohol, all vidskeplighet också om när man får tala om sitt skrivande och sånt. Men kul att du tar upp ämnet. Alltså skriver nykter. Festar med vin och bubbel när jag är klar. Det blir bäst så. För mig.

    Liked by 1 person

  7. Carola

    Jag har aldrig varit stor konsument av alkohol och sedan jag började skriva har den minskat ännu mer. Jag tappar fokuset helt med alkohol i kroppen så alkoholist kommer jag aldrig kunna bli pga att jag skriver, ha ha. Men jag vet ju att det finns de som reagerar på alkohol genom att bli mer fokuserade och få närmare kontakt med sin kreativa sida. De ligger ju lite i farozonen med ett riskbruk/missbruk. Men Mias metod gillar jag skarpt 🙂

    Gilla

  8. Katarina Inläggets författare

    Haha, det var en intressant reflektion, jag hade gissat på motsatsen 🙂 Men det kan ju vara så med. 🙂 Ja, det är nog fler än en av dem som dött i sviterna av sitt alkoholmissbruk. Oavsett hur det gick till. Sorgligt! 😦

    Gilla

  9. Katarina Inläggets författare

    Nej, samma här, tror inte jag skriver varken mer eller bättre om jag tar ett glas, så nej, ligger nog inte heller i riskzonen för författaralkoholism.
    Ja, det låter som en vinnande metod 🙂 Bättre att använda det till att fira med när man är klar 🙂

    Liked by 1 person

Kommentera

