Adlibris Marknad

I förrgår öppnade Adlibris sin butik i Bokskottens gamla lokaler i korsningen Regeringsgatan/Mäster Samuelsgatan i Stockholm. Jag fick höra talas om det igår och ville såklart ta mig en titt på hur en nätbokhandels fysiska butik ser ut. Speciellt som även Amazon nyligen öppnat sin första fysiska bokhandel med. Jag tror inte att det är en slump att dessa båda öppnade samma vecka…


Lokalen har fått en liten uppfräschning men upplägget är nästan desamma.



Första hyllan man ser när man kommer in är… Tadaa…. Topplistan.


Nästa är pockettoppen

Personalen tipsar om sina favoriter.


Här kan man låna datorer och beställa böcker från näthandeln. Priserna är desamma.


Pockethyllan. Jag frågade vilka böcker de tar in och det är till största del de senast utkomna, samt storsäljarna och (iaf som det verkar av sortimentet) allt från de stora namnen.


Samma priser som näthandeln



En kul grej var bänkarna med te och choklad av många olika sorter, väldigt genomtänkt med tanke på hur mysigt det är att krypa upp i läshörnan med en bok och en kopp te och nåt gott. 😊



Ett långbord där man kan sitta och fika. Caféet ligger precis till höger om bilden.

Så här är min sammanfattning

Sortiment:

Böcker, pappersartiklar, leksaker(!) te och choklad. En liten sektion för engelska böcker. Café med bryggkaffe. Allt betalas med kort.

För vem:

Den som vill köpa de senaste eller hetaste böckerna lite billigare eller inte vill vänta på leveransen.

Intryck:

Det kändes lite som … Ett ta-självlager eller något. Allt doftar nytt och rent men någon läsglädje kände jag inte när jag gick mellan borden. Då är tillomed näthandeln mer inspirerande.

Min slutsats: 

Smiter hellre över gatan och in på Akademibokhandeln som förvisso bygger om och därför är lite rörig, men som åtminstone har den rätta bokhandelskänslan och ett mycket större sortiment. Där kunde jag gå och botanisera och hitta titlar jag inte kände till. För den som bara vill handla den senaste bästsäljaren till bästa priset eller behöver en snabb present funkar detta säkert utmärkt.

/Katarina

Annonser

20 thoughts on “Adlibris Marknad

      1. Katarina Inläggets författare

        Ja, tycker nästan det blev lite för mkt utrymme åt leksaker och ”pynt och godis” där lite större bredd på böckerna skulle ha passat fint! Utrymmet finns ju liksom. Nu känns det mest som en bokhandel för böckerna folk snackar om, typ. Ett ställe där storsäljarna säljer ännu mer. Inget ont i de böckerna, de har ju uppenbarligen gjort något rätt, men jag tycker det är det som är charmigt med vanliga bokhandlar, att små, smala, okända böcker trängs med storsäljarna och alla liksom är på samma villkor (bortsett från att bästsäljarna förstås alltid kommer få bättre placeringar).

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Ja, det hade nästan varit roligare om de gjort tvärtom och bojkottat bästsäljarna för att lyfta fram de mer okända böckerna, men då hade de väl fått arga förlagsjättar efter sig kan jag tänka 😀 Men det hade iaf varit mer unikt.

        Liked by 1 person

  1. Mia

    Vad kul att du berättar! För tänker som du att hellre bokhandel för att det är mysigt och lockande än lagerlokal. Jag menar, jag går till bokhandeln för att hitta det jag inte visste att jag ville ha. Vill jag ha det senaste och topplistor då kan jag ju stanna hemma och beställa.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jamen precis! Gånger två! Vet man vad man vill ha och inte har superbråttom att få hem det kan man ju lika gärna beställa hem det. Och det är ju bland det roligaste med bokhandlar, att hitta sånt man inte visste att man ville ha. Här känns det lite som om något redan gjort ett (ganska hårt) urval i vad man ”får” hitta och inte. Dvs de böcker som andra redan hittat.

      Gilla

      Svara
  2. Eva Karlsson

    Tack för informativt bildreportage! Kul. Kan tänka mig att titta in om jag är ute efter en pocket som ligger på topplistan och ändå är i närheten. Men annars vill jag nog gå och kika i en riktig bokhandel där man känner att böckerna har tagits hem på grund av kärleken till dem och inte enbart för att de säljer bäst.

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Ebba Range

    Får en känsla av hur man upplevde/såg på Lidl när de var nya i Sverige. Ska bli kul att följa utvecklingen för Adlibris fysiska butik … kan inte tänka mig att de låter den stagnera.
    Tack, för bilder och alla info – intressant!

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

Fyll i dina uppgifter nedan eller klicka på en ikon för att logga in:

WordPress.com Logo

Du kommenterar med ditt WordPress.com-konto. Logga ut / Ändra )

Twitter-bild

Du kommenterar med ditt Twitter-konto. Logga ut / Ändra )

Facebook-foto

Du kommenterar med ditt Facebook-konto. Logga ut / Ändra )

Google+ photo

Du kommenterar med ditt Google+-konto. Logga ut / Ändra )

Ansluter till %s