What if money was not an issue?

money-glut-432688_1920

Läser Eva-Lisas intressanta inlägg idag och började själv fundera.

Om jag hade nått extrem framgång med mitt första manus, sådär ”snuskigt rik och behöver aldrig jobba en dag till i hela mitt liv”-framgång, skulle jag fortfarande vilja skriva?

När man plötsligt får möjligheten att göra precis VAD MAN VILL med sitt liv, skulle man egentligen fortsätta skriva då?

För mig är skrivandet ett sätt att drömma mig bort, en slags verklighetsflykt. Om jag plötsligt kunde besöka alla de platser jag ville, och göra det jag ville, skulle jag fortfarande BEHÖVA skriva? Eller skulle jag vara så berusad av själva livet att behovet och skrivlusten försvann?

Det går förstås inte att svara på innan man ställs i den situationen. Jag skulle säkerligen säga upp mig från jobbet men eftersom jag av olika skäl varken kan eller vill vara härifrån någon längre tid skulle jag förmodligen göra flera kortare resor istället för att bara dra iväg och vara borta ett år eller så.

Men förr eller senare skulle jag nog sakna skrivandet lite. Om inte annat skulle jag säkert bli grymt inspirerad av platser jag besökte, saker jag såg och människor jag träffade. Det fina med att vara snuskigt rik är nog att man kan göra saker på sina egna villkor. Så om jag skulle fortsätta skriva skulle jag nog göra det som indieförfattare, och slippa känna pressen på eventuella uppföljare eller på att skriva något speciellt.

Men ekonomiskt oberoende skulle ju även öppna för att göra helt andra saker med sin tid och kanske skulle jag inte ens ha någon tid över att skriva på? Fast jag har ju alltid skrivit så på något vänster skulle jag nog göra det iaf.

Det är vad jag tror. Men helt säker kan man förstås aldrig vara! 🙂

6 thoughts on “What if money was not an issue?

  1. Eva-Lisa

    Vad roligt att få ta del av dina tankar också kring detta! Ja, haha, då kan man ju starta ett eget förlag och ge ut de böcker man själv skulle vilja se mellan pärmarna och inte nödvändigtvis det som kanske säljer! 🙂
    Tack för inlänkningen!

    Liked by 1 person

    Svara
  2. Carola

    Min man säger hela tiden att han önskade att vi var ekonomiskt oberoende. Idag kunde jag inte hålla mig och sa att det kommer vi aldrig bli. Jag är snusförnuftigt tråkig och fantasilös på den biten. Drömdödare. Samtidigt tänker jag den tanken själv ibland. Tyst för mig själv. Vad skulle jag göra om jag var mångmiljonär? En sak jag är säker på är att jag skulle se till att jag hade någon form av sysselsättning där jag regelbundet träffade människor och något som utmanade mig. Skriva är just en sådan sak som utmanar min prestation/skaparförmåga så det skulle jag nog fortsätta med. Och så skulle jag inrätta ett pris för bästa svenska fantasy/si-fi/skräck. Idag finns inget sådant pris för den genren så det skulle jag göra 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Äsch, varför inte spela med och tillåta sig drömma? 🙂 Men jag är säker på att det inte är enbart underbart det heller. Som allt kommer det med nackdelar och fördelar. Bara en sådan sak som att veta vilka ens vänner är… och vilka som verkligen bryr sig om en.
      Jaa, vad skoj. Sånt är intressant, som det med priset. Visioner.

      Gilla

      Svara
  3. Sofia Fritzson

    Varje gång jag har försökt sluta skriva så har jag alltid fallit tillbaka på grund av att jag har blivit uttråkad och saknat den där besattheten som skrivandet ger, så även om jag aldrig mer skulle behöva tänka på pengar så skulle jag ändå vilja ha en sysselsättning, om det inte blir skrivandet så något liknande som jag kan bli helt uppslukad av. Sen tror jag det skulle vara riktigt jobbigt för ens fortsatta skrivande om ens första manus blev en superhypad bok, fy vilken prestationsångest!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja jag håller med. Skulle man fortfarande känna den där sporren att utvecklas eller skulle man snarare vara rädd att inte kunna upprepa succén? Att ens bästa skrivande låg bakom en?

      Gilla

      Svara

Kommentera

