Tidningen Skriva

The Wannabe, and the Real Deal

The Wannabe, and the Real Deal

Alltså, jag vet att tanken är bra, en skrivtidning på svenska, yay, liksom.

Men jag har (och har haft sedan den startade) ett problem med den och det är att nästa alla artiklar i de nummer jag har läst (och de är ändå en del) verkar vända sig till absoluta nybörjare. Allt är förklarat som om för en som aldrig hållit i en penna förut. Som i senaste numret för att ta ett exempel:

Grundströms Grundskola: Hur man skriver scener

Konsten att bli klar (för den som aldrig blivit det)

Och när man hittar en artikel som faktiskt inte vänder sig till författare på nybörjarnivå så inser man att artikeln är lånad i sin helhet från det näst senaste numret av Writers Digest (som man ju måste läsa med, eftersom skriva aldrig ger en den sortens artiklar man söker). (”Redigering, fem steg till ett bättre bokmanus”)

Fail.

Okej, det fanns någon text om diktskrivande och ett par (urtråkiga) artiklar om att skriva reseskildringar, men… jag vet inte.

Jag säger inte att jag är en superavancerad författare men det skulle vara intressant att läsa något någonting som jag inte redan läst och hört ett otal gånger tidigare.

Jag tycker en sida med ”Prylar” à la inredningsmagasin är fullständigt meningslöst. Redan är det så lite matnyttigt, 8 helsidor med reklam, dessutom ett otal sidor med helsidesbilder för att illustrera artiklarna i en redan alldeles för tunn tidning.

Den största behållningen i detta nummer var nog intervjun med Guillou. Men även där störde jag mig på intervjuarens naivitet och omognad.

2015-11-09 09.40.17

Nej, nu har jag gett den här tidningen så många chanser att bli bättre att jag tror jag lägger ner. Och övergår helt till writers digest och en annan tidning som jag nyligen upptäckt, också den på engelska.

Där kanske man slipper läsa om hur man färdigställer sitt första manus, om och om igen.

Är det bara jag som tycker att Skriva är lite… otillfredsställande?

17 thoughts on “Tidningen Skriva

    1. Katarina Inläggets författare

      Ah är det så? Då är det inte bara jag då. Det var ju skönt för jag tänkte att det kanske är mig det är fel på som inte fattar storheten i den tidning som ”alla” hyllar. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  1. Ebba Range

    Ibland kan jag sakna den där tidiga hungern då jag slukade allt i min väg efter ‘tillhörighet’ med skrivande människor – det är kanske för dem, som du var inne på – Skriva finns. Jag har den fortfarande på prenumeration. Det senaste numret, som du påpekar är lite tunt … resereportage, nja. Däremot hittade jag det där med trappstegsmetoden vad gäller redigeringen – den var tydlig och påminnande … så lätt att bara puttra på utan egentlig tanke annars – lite hipp som happ.
    Men det borde finnas något för alla oavsett nivå.
    Vad gäller reklamsidorna, är det ju de som ‘betalar’ resten av tidningen.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, visst är det så, med reklamen, men då ska kanske innehållet vara värt läsningen iaf då? Ja, trappstegsartikeln var ju det enda bra i det numret och det var kopierat från WD… Det säger ju en del… 😉

      Gilla

      Svara
  2. Eva Karlsson

    Jag håller fullkomligt med. Härom veckan skrev jag också om den, och jag till och med ondgjorde mig över layouten. Under en period köpte jag den för att jag var rädd att missa något. Ser jag den på bibblan så brukar jag bläddra i den. Det räcker.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ah, då måste jag se om jag kan hitta det inlägget. Problemet tycker jag är att man tror man ska få nåt nytt men istället är det bara samma information som redan idisslats ett otal gånger i andra sammanhang tidigare. Aldrig något nytt eller intressant.

      Liked by 1 person

      Svara
  3. Ebba Range

    Håller med Eva Karlsson, layouten – phu – alla dessa färger – hela artiklar med ex mörkgrå botten med svart text … eller text o text, den är inte läsbar. Vet inte i vilken vinkel jag ska hålla tidningen för att kunna urskilja orden. Har ju inte en 25-årings ögon längre.
    Men en tidning som är ännu, ännu mycket mer läs-o-vänlig är Coops medlemstidning. Ser ut som en uthälld pyttipanna med inlagda rödbetor, lingonsylt och gurkhack all over the plays 😉

    Liked by 1 person

    Svara
  4. Skriviver

    Jag håller verkligen med dig! Det är en tidning som riktar sig till folk som aldrig skrivit förut, eller kanske bara skrivit en kort period. Det är oftast väldigt ytlig information man får och sällan något användbart. Dock kan jag inte låta bli att fortsätta köpa den – ungefär på samma sätt som jag inte kan låta bli att köpa Allt om trädgård, trots att den tidningen är precis likadan (den blir bara ytligare och ytligare och riktar sig mer och mer till folk som just börjat odla lite på sin balkong i stan, snarare än folk med riktig trädgård sedan många år tillbaka…). Det är nästan mer som ögongodis och inspiration jag läser dem, inte för att jag lär mig något. Utom vid enstaka tillfällen när jag hittar något som ger lite mer.

    Ibland tänker jag att jag ska sluta. Men det blir liksom så tomt. Måste nog hitta något bättre att ersätta den med i så fall. Vilken är den andra tidningen du hittat, förutom Writers Digest?

    Liked by 1 person

    Svara
  5. Sofia Fritzson

    Känns lite som att det kanske funkade första året, men att den behöver utvecklas istället för att köra typ samma råd i en rad olika varianter, nu har jag inte läst den på länge, men det var så jag upplevde den då. Tycker det var kul när de körde teman ett tag, barnbok, romance, fantasy och så vidare. Tror de måste komma på mer sånt om de ska locka nya läsare.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men eller hur? Man kan väl inte köra samma nybörjarartiklar om och om igen om man vill behålla läsarna när de kommit en bit… Ja det känns lite som om de har kört fast i samma tänk.

      Gilla

      Svara
  6. Skriva läsa leva

    Först tänkte jag att det här var toppen med en tidning om att skriva, sedan började jag känna som du. Jag har en prenumeration på den men slöläser mest. Bra för mig är just nybörjartipsen eftersom jag har en dröm om att hålla skrivarkurser för nyskrivare så där finns en del bra att hämta 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

