Erfarna författare som Mentorer?

Jag följer en författargrupp på Facebook och där läser man de mest intressanta saker.

Härom dagen var det en medlem som kläckte ur sig den briljanta idén att ”mer erfarna rävar” borde ställa upp som bollplank åt nästa generation författare.

Hm, jo, det vore ju najs förstås. I alla fall för den som får utnyttja deras kunskap och branscherfarenhet helt gratis. Okej, inläggsskaparen tillade sedan att man skulle smörja dem med luncher, vin eller praliner som tack.

Visst, tanken är god. Den ”yngre” generationen drar lärdom av den ”äldre” (nu pratar vi erfarenhetsmässigt här, ok?) generationens visdom och erfarenheter. Men om man inte råkar ha en bästa vän som dessutom råkar vara bestsellerförfattare, eller råkar vara svägerska/granne med en dylik, gör man nog bäst i att behandla dessa som yrkesutövare, och betala för deras hjälp, tid och råd. Precis som man skulle göra med vilken annan profession som helst.

(Fast jag har förstått att detta är något som framgångsrika yrkesutövare råkar ut för ganska ofta. Alla vill dra nytta av deras kunskap, helst gratis för de har den ju redan liksom, och det vore ogint av dem att inte vilja dela med sig.)

Med hänvisning till inlägget om Författaren som kändis och efter att ha läst Marias inlägg om hur hennes schema ser ut som författare så ställer jag mig dock lite tvivlande till att de erfarna rävarna skulle ställa upp på detta, oavsett form av smörjmedel. 😉

Okej, de riktigt stora har agenter, förlag och ibland äkta hälfter som sköter delar av markservicen, men jag är ganska säker på att de trots det inte har tid. För deras tid, precis som alla andras, är pengar.

Visst, det finns många författare som drivs av att dela med sig, att ge tillbaks, och som gör det med, men lever man på sitt skrivande så kan man nog inte lägga så jättemycket tid på såna här aktiviteter på frivillig och personlig basis. De flesta av dem har förmodligen ett ganska tajt schema som det är (precis som de flesta människor idag) och jag tror inte heller det räcker med ett enda mötestillfälle för att lära sig allt om branschen.

Dessutom är nätet fullt av råd och tips som etablerade författare delar med sig av, fullt frivilligt, gratis och tillgängligt för alla. Bloggar, artiklar, intervjuer. Att läsa dem och ta del av deras tips tror jag kan vara en skola precis lika god som någon.

Visst har man hört om debuterande författare som haft mer erfarna författare som mentorer, men det är nog fortfarande att betrakta som undantagsfall för en liten skara lyckligt lottade. Tror jag. Jag vet inte riktigt vad jag vill säga med detta inlägg, mer än att reflektera lite över det där och om detta är något man kan förvänta sig eller ej. Om det ens skulle fungera i denna tid där författare har en hel massa sidouppdrag förutom själva skrivandet.

Men tanken är som sagt god. Jag funderar över vem jag skulle utse till min mentor om jag fick välja vem jag ville att luncha med några gånger i månaden för att kunna insupa dennes klokskap.

Vem skulle du välja?

14 thoughts on “Erfarna författare som Mentorer?

  1. Eva-Lisa

    Jag tror, precis som du, att det nog är få av de ”gamla rävarna” som har vare sig tid eller lust att vara mentor åt andra. Vet att det finns några stycken, men de är nog lätta att räkna.
    Jag kan inte komma på någon författare så här på rak arm som jag skulle vilja ha som mentor om jag fick välja en. Gissningsvis skulle det nog bli någon utländsk författare i så fall 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Nej, precis. Redan nu verkar ju skrivandet bara uppta en liten del av deras tid. Det är egentligen ett under att de hinner ge ut böcker så regelbundet med allt annat de gör vid sidan av, som föreläsningar, kurser, signeringar, mm,mm.
        Det ska jag göra :))

        Liked by 1 person

  2. Sofia Fritzson

    Jag skulle gärna ta en fika med Nora Roberts 🙂
    Ibland när jag läser sånt där så undrar jag hur folk egentligen tänker, för jag tror aldrig man kan fjäska sig till något på det sättet. Dessutom är ju många väldigt generösa med skrivtips och råd på bloggar och nätet så där finns ju kunskap att hämta om man vill.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, det skulle nog jag med faktiskt! 😀 Hon måste ju om inte annat vara väldigt inspirerande att lyssna på.
      Nej, jag tyckte också det där var lite konstigt sagt, som om det skulle vara deras skyldighet på något vis.”Nu får ni allt ställa upp”, typ. Kanske funkade det så för 50 eller 100 år sedan, då hade en författare nog inte lika mycket sidoaktiviteter relaterade till författandet och man skulle kunna gå i skola hos denne på ett annat sätt. Men att skriva är nog något man måste lära sig genom praktik. 🙂
      Och precis som du säger, det finns ju massor av författare som väljer att istället för att dela med sig till en enda, delar sin kunskap med alla som vill lyssna.

      Gilla

      Svara
  3. Carola

    Det vore väl trevligt med gratis coachning från en etablerad författare men jag håller med om att det är orimligt utan vettig betalning. Kanske om författaren finner nöje i det själv då som Björn Ranelid påstår att han gör (helt gratis) men det finns ju gränser. Nu har jag ju haft turen att få proffshjälp från utgivna författare (du vet vem) men det är ju tjänster och gentjänster som gäller. Jag skulle inte ha samvete att snylta av någons dyrbara tid utan att kunna ge något tillbaka.

    Liked by 1 person

    Svara
  4. Eva Karlsson

    Jag lyssnar gärna på författare som för en liten publik berättar om hur de gör etc. Men jag vill inte ha en författarmentor, varken gratis eller köpt. Det skulle vara en annan sak om jag kände en känd författare och vi träffades, men att konstruera mötena skulle kännas fel. Däremot skulle jag gärna vilja ha en förläggare som är intresserad av att träffa mig med jämna mellanrum 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

