Scrivener och jag

Nu när jag har NaNoPlaMo har jag fått tillfälle att verkligen sätta mig ännu bättre in i själva planeringsdelens alla features I Scrivener. Och det är bättre och mer mångsidigt än jag någonsin kunde tro! 🙂

Än så länge har jag:

Skapat alla kapitlen

Skapat scenerna som utgör kapitlen

Markerat scenerna som scener och kapitlen som kapitel med färgmarkeringar

Skrivit en kortfattad synopsis över varje scen på indexkorten på Cork boarden

och just nu håller jag på att anteckna saker i notes delen på varje indexkort, saker som VAR scenen utspelar sig, mm.

Om jag går in på Manuscript (överblicken) så kan jag lägga in generella anteckningar och påminnelser allt eftersom jag kommer på dem om jag inte vet exakt var de ska vara ännu, som tex att komma ihåg att infoga på vilka ställen i manuset en bikaraktär ska dyka upp, och på varje kapitels cork board kan jag lägga in indexkort med generella idéer för just det kapitlet. (det fina med att ha det elektroniskt är ju att man kan radera dem allt eftersom man checkat av dem, vilket blir svårare att göra med en anteckningsbok. Man kan förvisso stryka, men det gör det oftast bara ännu rörigare och mer svårläst. Iaf om man skriver med bläck.)

Jag har lagt upp inspirationsbilder på en av mina karaktärer under ”characters”, vad jag ännu inte kommit till är ”research” och ”places”.  Men dem ska jag också utforska allt eftersom.

Detta är så kul! Hur kunde jag ha missat det? Och så otroligt mycket mer lättöverskådligt än att antingen försöka hålla reda på en massa post its (som dessutom rymmer väldigt begränsad mängd text) eller hela anteckningsböcker med notes, som jag aldrig hittar när jag väl behöver dem för att det inte finns någon ordning i dem.

I think I’m in Love!

Här är ett inlägg med ytterligare några kul features. http://www.spunkymisfitgirl.com/5-scrivener-tricks-youll-love-that-you-didnt-know-about/

10 thoughts on “Scrivener och jag

    1. Katarina Inläggets författare

      Precis!! 😊 jag har dragit mig lite för att elektronisera mina anteckningar för jag visste inte hur jag skulle organisera dem men nu vet jag. 😊 plus att det är riktigt roligt och man får en bra blick över hur storyn kommer bli.

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Jamen så kan man säkert använda den med 🙂 Word är helt klart lättare, men det har också mindre finesser (även om det finns många som de flesta inte verkar känna till). Så att använda scrivener endast som ett planeringsverktyg, tja, det funkar säkert med. 🙂 Jag tyckte också det kändes ovant och konstigt först men det var mest en vanesak i mitt fall. Däremot har jag fortfarande svårt för Pages.Det är för förenklat på något vis.

        Gilla

    1. Katarina Inläggets författare

      Hehe, jag hade redan försökt mig på det en gång och lagt ner, det kändes för komplicerat och omständligt, då. Men nu var det som om jag var redo och på rätt plats för att ge det ett nytt försök. Och om man hör till dem som lägger ner mycket tid på förarbetet så tror jag det är till stor hjälp för att få ordning på sina anteckningar. Det finns en provversion som är gratis och som du kan ladda ner och använda i trettio användardagar. (inte kalenderdagar)

      Gilla

      Svara
      1. Katarina Inläggets författare

        Ja, det tar en liten stund att sätta sig in i, (iaf om man inte är superhaj på sånt tekniskt stuff, som jag) men när man kommit underfund med det är det egentligen ganska enkelt. Och det finns massor av instruktionsvideor på youtube osv i hur man ska använda alla olika funktioner. 🙂

        Liked by 1 person

Kommentera

