Skriva snabbt och långsamt

Jag prenumererar på en del nyhetsbrev från olika författare och hemsidor och det är nästan alltid intressant läsning.

Igår fick jag ett som blev lite av en aha-upplevelse. Det var författaren och skrivcoachen KMWeiland som skrev i sitt att hon skriver bäst när hon skriver råmanuset relativt snabbt. Både för att det lämnar mindre utrymme för självkritik men också för att hon har roligare så.

Och det är precis så jag känner med, bara det att jag trodde det var ett tecken på att jag var slarvig. Jag har beundrat de som kan sitta och mulla över en mening eller ordval i timmar, det låter så mycket finare på något vis. Själv har jag sällan svårt att hitta orden. Just De har alltid kommit lätt för mig. Och som allra roligast känns skrivandet när berättelsen bara bubblar ur fingrarna och spiller ner på skärmen. Sedan att det kanske inte blir det mest välskrivna råmanuset är en annan femma.

Oftast skiter jag helt i miljöbeskrivningarna och de flesta andra beskrivningar i det läget. Och jag har upplevt att det blir mer livfulla texter när jag skriver på det viset.

Med manus fem gick det långsamt. Allt blev väldigt väl beskrivet men oj så trögt det kändes och så mycket tid att fundera och tvivla. Kanske var det därför det strandade?

Hur noga man är i det första skedet kanske också har att göra med ens förhållande till redigering? Själv tycker jag den biten är rolig så jag har inte så mycket emot att lägga ner tid på det när jag väl har råmanus klart. Men för att ens komma dit tror jag att jag måste skriva i ett så rasande, ursinnigt tempo att jag aldrig hinner tvivla.

När det väl är i hamn kan jag lugnt grotta ner mig i meningsbyggnad och ordval. 😊

Hur skriver ni som bäst?

12 thoughts on “Skriva snabbt och långsamt

  1. Eva-Lisa

    Jag tror att de som sitter länge och grunnar över meningar, jobbar ganska mycket med språket och lägger stor vikt vid det. Om målet inte är att bygga poetiskt eller målande meningar, går det nog fortare med just den delen 🙂
    Jag försöker att sätta historien så rätt som möjligt redan i det första utkastet eftersom jag hatar att redigera 🙂 Håller med om att det bästa är att komma igenom manuset så fort som möjligt. För tar jag längre pausar ifrån det, eller tar längre tid på mig när jag skriver, brukar det ofta gå vansinnigt mycket trögare 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det kan vara en del av förklaringen men jag har även hört feelgoodförfattare berätta om hur de svettas över varje mening. Så det handlar nog inte om genrer heller. 😊
      Jag försöker också få storyn rätt från början men sedan är det allt det där jag utelämnade i den första vändan, hehe. 😊

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Eva-Lisa

        Men tror du inte att även de försöker tänka mycket på den språkliga delen? För det handlar ju inte alltid om att ha ett vackert språk heller. Ibland kan det handla om att förmedla tydliga bilder på så få ord som möjligt, tänker jag.
        Hehe, ja då förstår jag om det blir lite mer redigering sedan, men så länge man gillar att redigera, är det ju ingen fara. Då är det ju mer något att se fram emot 🙂

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Jo det kan de såklart göra 😊 speciellt om man jobbar mycket med miljöer och stämningen kanske? Själv är jag lite av en minimalist när det gäller just miljöbeskrivningar. 😊

        Liked by 1 person

  2. Eva Karlsson

    Jag önskar att jag kunde skriva som du gör och säger, ”i ett så rasande, ursinnigt tempo att jag aldrig hinner tvivla”. Det gick i och för sig med NaNo när jag var med för två år sedan men jag har säkert kastat tre fjärdedelar av det manuset. Men jag tror på att ha en grund att jobba på. Nu skriver jag sakta, måste hela tiden känna in språket som måste tränga in i mig och ut igen.
    När jag någon gång påbörjar ett nytt manus (jobbar med tre gamla godingar nu) ska jag 1) skriva synopsis och 2) skriva snabbt ett råmanus. Det får kanske bli en november om några år 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Sofia Fritzson

    Jag vill helst få ur mig råmanuset så snabbt som möjligt. Så fort jag tar för långa pauser havererar det, nån veckas uppehåll går bra, men helst inte längre. Det jag började skriva i våras och skulle återuppta nu gick inte alls.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jamen precis, så snart man tar paus har man förlorat första ronden. Jag kan nog inte ens ta en veckas paus. Max en dag, mer än så och jag är illa ute 😄

      Gilla

      Svara
  4. Mia

    Jag tror att jag gör lite båda. Skriver i ett rasande tempo fram till en viss bit i texten då jag börjar skriva långsammare och fundera mer. Å andra sidan vet jag inte om nånting nånsin stämmer när det gäller att skriva på ett visst sätt, för om jag säger att gör på ett visst sätt blir jag tvungen att göra på nåt helt annat sätt nästa gång – har jag märkt.

    Liked by 1 person

    Svara
  5. Ebba Range

    Tror det beror på vilken story det handlar om. I Kristalläpple skrev jag om ett till synes tungt ämne, även också om ljus och lättnad. Jag hade allt i huvudet, hela dramaturgin och även strategin. För att vara jag, som skriver målande om miljön skrev jag den snabbt, i alla fall i mitt tycke. Älskar redigeringsbiten.
    Tvåan – tja, första utkastet tog något längre tid …. sedan kom Kristalläpple emellan. Så bestämde jag mig för att skriva om … om … om tvåan, så där en tvåtusenfyrtioåtta gånger. Alla omskrivningar har jag redigerat … och redigerat igen. Så i det här fallet är det ett evighetsjobb … långsamt.
    Sedan har ju det så kallade l i v e t (eller en massa död o sjukdomar – alltså jag har ju inte dött 😉 ) kommit emellan – inte lätt att lägga i överväxeln då.
    Men skriva ett råmanus på en, två månader klarar jag inte.
    Om … när – jag börjar på ett nytt manus framöver – så vet jag inte om det kommer gå snabbt, har inte bestämt vilken story som ska få företräde. Men något lättsammare blir det nog.

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

