Det här med deckar-/skräckomslag

Alltså det slog mig igår på tunnelbanan,(när jag sneglade på boken en medpassagerare läste) att dagen spänningsomslag blir ju liksom bara värre och värre. Värre i det avseendet att snart finns det ingenting som inte skräckifierats. Ta dessa tex:

handen-ett-fall-for-wallander

helgonet

playground

vinterstangt

forstfodd

Helt oskyldiga ord som fått en helt ny (och blodigare) innebörd. Och det slog mig att man kan göra deckare eller skräck av precis vad som helst egentligen.

Så min fantasi började vandra iväg, hehe. Och jag funderade på vilka andra ord man skulle kunna ”deckarisera”

Så därför har jag knåpat ihop några omslag till fiktiva spänningsromaner:

hands-984032_1920_Fotor

scary-650295_1920_Fotor

zombie-945622_1920_Fotor

killer-820017_1920_Fotor

Vilken titel skulle ni vilja se på en framtida deckare/skräckroman?

/Katarina

22 thoughts on “Det här med deckar-/skräckomslag

    1. Katarina Inläggets författare

      Hehe, kul att du gillade! 🙂 Men vet du det var något jag tänkte på med, att delar av bilden fick just ordet ”sår” att stå ut lite extra. SÅ det hade man helt klart kunnat. 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  1. Ebba Range

    Skräck är verkligen inte min genre … men, omslagen är frestande och superfint gjorda. Innovativt! För en mängd år sedan var jag med i en läsarcirkel o lästa alla böcker som ingick, däribland en skräckis. Vågade inte sluta läsa, inte titta åt sidan, adrenalinet pumpade och maken låg i ett annat rum och sov. Läste till sista sidan, lät alla lampor vara tända och på något sätt tog jag mig till sovrummet. Vågade inte blunda med alla bilder jag hade fått i huvudet … stirrade i mörkret. Nästa morgon undrade arbetskompisarna om jag festat hela natten. Den där boken gick snabbt runt i cirkeln … alla såg ut som det festat hela nätterna 😉 Vad boken hette, ingen aning!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hehe ja långhelger är bra foder för spänning. Jag tänker på en släkt där påtvingad samvaro får några individer att flippa och gå bersärk. (Oj hur stavas det?) med blodbad till följd.

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

