När inget annat funkar

Jag har tillfälligt (?) gett upp om manus 5. Kanske för gott. Vet inte säkert.

Nanowrimoplanerna ställdes in.

Istället pysslar jag med ett annat, minst sagt märkligt skrivprojekt.

Man kan kalla det ett experiment.

Ett riktigt udda experiment.

Men något jag har haft i tankarna en tid nu. Något jag ville pröva på.

Det har inte så mycket med en udda story att göra eller en kreativ, nyskapande genre. Det är mer ett experimenterande med berättarstilen.

Det är allt jag tänker säga just nu, för att inte spoila min egen glädje.

Det verkar nämligen ha återuppväckt något.

Min skrivlust. Flowet. Det där som saknats en tid.

Ikväll bestämde jag mig för att skriva på något, bara för skojs skull, och pröva detta experiment.

Och vet ni, det var hur roligt som helst. Utmanande, ja. Men riktigt roligt. Under kvällen skrev jag 2500 ord, något jag inte har gjort på, ja, evigheter. Med manus fem handlade det om max 600-ordssessioner och det passade inte mig. Jag behöver känslan av framåtrörelse för att känna lusten att skriva. Känna att berättelsen rör på sig. Annars slutar mitt skrivande snart att röra på sig.

Och dessutom, blir tempot för långsamt tappar jag överblicken över storyn.

Inte kul.

Detta nya är mest avsett som ett experiment för att väcka skrivlusten igen, inte nödvändigtvis något jag tänker göra något av. Jag är mest intresserad av om det håller för en hel roman! Och jag börjar tro att det kanske gör det. En minst sagt udda roman 😀

Och i det avseendet fungerade det perfekt.

Jag kanske bara är trött på att skriva samma sak, på liknande sätt? Kanske behövde jag bara en känsla av att göra något annat än tidigare?

Känner ni någonsin samma sak?

10 thoughts on “När inget annat funkar

  1. Ebba Range

    Nog kan det bli trist och enahanda att hålla på med samma sak. Kul att du inte gav upp att skriva utan testade något annat istället 🙂
    Själv är jag ju en gnet av högsta rang … så här års förra året var jag klar med tvåan … trodde jag ja! På’t igen bara … sanslöst. Men tänk om jag får ihop skiten till slut – dååå kommer jag jubla och ta tag i mina andra sprudlande ideér 😉
    Heja, Kati – kör på nu!

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

