Att variera sin läsning

If you like fantasy and you want to be the next Tolkien, don’t read big Tolkienesque fantasies — Tolkien didn’t read big Tolkienesque fantasies, he read books on Finnish philology. Go and read outside of your comfort zone, go and learn stuff.-Neil Gaiman

Detta lilla visdomsord läste jag idag på Facebook, på en sida jag följer. Vilket fick mig att återigen fundera på en sak jag tänkt en del på på senare tid. Det där med att variera sin läsning.

Det är så lätt, så lätt att fastna i en viss genre när man läser, dels för att man tycker om den och dels för att det är den man vill skriva så det faller sig liksom naturligt att vilja insupa så mycket man kan av den.

Men till slut får jag en känsla av att jag fastnar i mitt eget tanketräsk och inte kommer någon vart. Alla idéer jag får är antingen en fortsättning på en tidigare, gammal idé (rundgång i hjärnan) eller en variant på någon annans bok och så vill man ju inte ha det.

Att det är viktigt att läsa mycket som författare är vi nog alla överens om, men jag håller med om vikten av att läsa brett, många olika genrer och det är där jag själv måste bli bättre, och modigare.

Att som romanförfattare läsa spänningsromaner lär en lite om att skapa sträckläsningseffekten i sina böcker, att läsa literary fiction lär en saker om den djupare innebörden och teman i storyn (kan jag tänka mig, säkert andra saker med), att läsa humor lär en effekten av att infoga ett visst mått av humor i det man skriver, att läsa fantasy lär en saker om att skapa story-världar och vikten av miljöbeskrivningar, osv osv.

Förra året läste jag mycket bredare, iom läsutmaningen fick många böcker chansen som jag kanske annars inte skulle ha läst. Och det var både positivt och negativt. Negativt för att det kändes som att det blev en hel del måsteläsning och böcker jag tragglade mig igenom bara för att avsluta dem. Men det var också lärorikt. Så jag tror det är dags nu att börja vidga läsvyerna igen.

Därför ska jag i helgen gå ut på jakt efter böcker i åtminstone fem olika genrer, varav en ska vara en dystopi. Den enda jag läst är Divergent, del 1 och 2. Och jag gillade, faktiskt. Så mer sånt får det bli. Sedan vill jag även ha en spänningsroman/deckare, en sci-fi, en ungdomsbok (ok, ingen genre, men ni förstår) och något mer åt literary fiction (kanske inte heller en genre egentligen?).

Försöker ni tänka på bredden när ni läser eller är det fler än jag som gärna snöar in på sina favoritgenrer?

9 thoughts on “Att variera sin läsning

  1. Mia

    Ja, jag tror mycket på läsa all sorts litteratur så det gör jag. För tror absolut att jag får mer kreativ inspiration av att läsa allt mellan fakta och grafiska romaner. Även om jag då och då gärna fastnar lite i vissa genrer för att det också är bra att ha koll på vad som händer i det område man liksom själv skriver.

    Liked by 1 person

  2. Eva-Lisa

    Jag tror absolut på variation! Det är nog därför jag även läser andra genrer än bara spänningsromaner. För om man bara läser en enda genre är det nog lätt att det blir som du skriver, alltså att det blir någon slags rundgång i hjärnan 🙂

    Liked by 1 person

  3. Katarina Inläggets författare

    Men exakt, man vill ju ha koll på ”sin” egna genre så det är nog lätt hänt. Men som du säger, att man även kan få kreativ inspiration av andra sorters böcker. 🙂

    Gilla

  4. Katarina Inläggets författare

    Hehe, ja jag börjar känna av det nu, att jag helt enkelt snöat in för mycket på en viss sorts böcker och istället för att fungera som inspiration har idéflödet avtagit helt. 🙂

    Liked by 1 person

  5. Sofia Fritzson

    Jag tror också det är viktigt med variation. När jag läst för många liknande böcker på rad brukar jag bli lite uttråkad och vilja ha något helt annat, tycker dessutom jag uppskattar boken mer när jag inte är mätt på genren. Själv har jag precis läst ut en YA, har en romance i paddan och lånat hem en thriller och en skräck 🙂
    Berätta gärna vilka du väljer 🙂

    Liked by 1 person

  6. Skriviver

    Jag tror också att det är jätteviktigt med variation i läsningen. Det här året har jag läst en hel del klassiker (särskilt nu i höst på litteraturkunskapen) och det är otroligt givande. Ibland inte ens alltid för själva historien, men för att man plötsligt ser hur otroligt många författare som inspirerats av ett enda verk, och att all litteratur på något sätt hänger ihop. För min del så varierar jag för det mesta så att jag läser många böcker samtidigt (för det är nu en gång sådan jag är); jag har nästan alltid en biografi på gång, en eller flera populärvetenskapliga böcker (om skrivande, kreativitet eller psykologi, för det mesta), sedan alltid minst en fantasy, en mer litterär bok och för det mesta en ungdomsbok. Det är klart att jag inte har ett uttalat schema och att det varierar lite exakt vad jag läser, men ungefär så kan det se ut. Det jag inte läser (någonsin) är romance, skräck eller deckare. Men jag har på sista tiden gått runt och tänkt att jag nog faktiskt skulle kunna lära mig en hel del av att läsa även de genrer som jag inte gillar, och det går ju nästan alltid att hitta någonting någonstans i en genre som går att tycka om. Så jag ska försöka bredda mig över hela skalan, på sikt. För det är nog som sagt supernyttigt.

    Gilla

Kommentera

