Sex i romaner

Detta med att skildra karaktärernas sexliv. När ska man göra det? Behöver man alls göra det?

Många gånger när det här ämnet kommer på tal så finns det ett argument som alltid dyker upp:

Sex är en del av livet. 

Och visst kan det vara det, för många, kanske de flesta, beroende på ålder. Inte alla. Men även att sova är en del av livet. Liksom att äta, borsta tänderna, gå på toaletten. Men de senare skildrar vi ju inte rutinmässigt om det inte hör till berättelsen på något vis. Eller gestaltar karaktären.  Och jag skulle vilja säga att detsamma gäller sexscenerna. Om de varken driver handlingen framåt eller gestaltar eller skapar konflikt så bör man kanske fundera över varför man vill ha dem med. Är det bara för att hotta upp en i övrigt rätt långsam bok mellan varven? För att sälja mer? För att man själv gillar att skriva dessa scener?

Jag har läst romance utan utförliga sexscener så det är inget måste ens där. Den verkliga konsten just i den genren är kanske att få läsaren att känna det där pirret i interaktionerna mellan karaktärerna även utan dem. Något som bara de bästa lyckas med. 

Visst är det inget fel om man vill skriva ut dem, men då ska man nog vara skicklig på det för en taffligt skriven sexscen blir nog mer pinsam än något annat. Passar den inte in i den övriga tonen i boken kanske man också riskerar att läsaren får ett helt annan känsla för berättelsen än vad man hade avsett. 

Själv tycker jag oftast att less is more i det här fallet, OM inte författaren är väldigt skicklig på att skildra detta och det liksom passar in i storyn. Andra tycker en sexscen här och där piggar upp lite. Det bästa är kanske dock om storyn i sig är så intressant att man inte behöver strössla med sexscener för att hålla läsaren vaken. I det fallet Kanske man då istället borde jobba med resten av berättelsen, göra den mer intressant? 

Hur man skriver bra sexscener är nog en hel skola för sig men de som är riktigt bra på det kan lätt komma undan med sexscener som spänner över flera sidor. Så det handlar nog både om hur man skriver dem och varför, att de finns med av rätt anledning.  

Vad tycker ni? Ska man skildra dessa som en del av karaktärernas liv oavsett betydelse för storyn?

17 thoughts on “Sex i romaner

  1. Eva Karlsson

    Kan just nu inte komma på någon bok med riktigt bra sexscener, men de finns förstås. Pinsamma sexscener verkar det finnas fler av. Eller där man känner att författaren tänker ”usch vad pinsamt men jag måste”. Jag håller med dig, den måste finnas där av en anledning, annars är det bättre utan.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Simona är bra på dem tycker jag. Även Nora Roberts har hittat en bra balans. Kanske får man se till just romanceförfattarna för lärdom. 😉 de kan sina grejor.

      Gilla

      Svara
  2. Ebba Range

    Tycker förstås att sexscenerna bör vara relevanta för storyn. Själv drar jag mig inte för att skildra dem. På Kristalläpple’s omslag finns en blurb. ”De erotiska beskrivningarna – hudlöst, autentiskt och mycket modigt skrivet” AC Collin
    Men om boken skulle handla om Pelle och Lotta i blåbärsskogen och deras vänskap, som inte är annat än just det … skulle jag inte ha någon sexscen med 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jamen visst bör de. Och passar de in så tillför de ju något istället för att bli pinsamma. Det var ett bra betyg. 😊 nej haha i vissa genrer blir det nog bara fel 😉

      Gilla

      Svara
  3. Eva-Lisa

    Tror också att en sexscen måste vara relevant för storyn för att det ska funka. Men om man ska undvika dem, tror jag också man ska undvika att bygga upp stämningen inför sådana. Jag tror att det är då läsarna kan bli besvikna 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja det är nog bäst.
      Jag vet inte, en bra skriven kemi mellan karaktärerna kan ibland vara nog. Men självklart beror det på hur man gör med. Man kanske inte behöver förlora sig i en utförlig och erotisk hångelscen för att sedan bara klippa till bästa scen, haha. 😊

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Mia

    Säger som andra, ovan. Att det behöver vara relevant. Ofta tänker jag på att det också går att fokusera på annat än själva liksom sexet, sånt som känslor till exempel. Men det hör nog till det knepigare att skriva vare sig det ska vara positivt eller negativt.

    Liked by 1 person

    Svara
  5. Sofia Fritzson

    Jag läser gärna om sex om det är relevant och passar in i storyn, men jag tycker inte att sexscener är ett måste, det beror nog lite på vilken slags bok det är. Som i tex Sophie Kinsellas böcker passar det fint att hoppa över sexet, men i en renodlad romance förväntar jag mig ofta några heta scener 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  6. Skriviver

    Håller med alla andra om att sexscener bara funkar om de behövs för storyn, om de skildrar något utöver själva sexet. Men i princip gillar jag inte ”heta” sexscener, det vill säga scener som har skrivits för att i någon mån vara upphetsande. Det spelar ingen roll om de passar in i storyn eller är välskrivna, jag vill helt enkelt inte läsa den sortens sex (det ville jag mellan elva års ålder och fram till tjugo, kanske, när sex fortfarande var outforskat och fortfarande nytt, men det var ju länge sedan). Nu för tiden vill jag gärna läsa om sex som är skildrat på ett mer litterärt sätt, eller hur man nu ska uttrycka det. Det vill säga, inte sexigt sex, utan bara sex som beskriver hur folk har sina relationer. Det gillar jag. Plus att jag gillar när folk pratar om sex i böcker. Lite mer allmän öppenhet och diskussion, inte bara massa hångel.

    Gilla

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hehe, nej, jag kan känna lite samma sak ibland. Att de slängs in för att vara upphetsande. Hm, det litterärt skildrade sexet vet jag inte om jag ännu har stött på i någon bok jag läst. Men det senaste året har jag mest läst feelgood.
      Ja, det där med karaktärer som PRATAR sex i böcker är ett helt eget inlägg, haha. Sånt kan vara riktigt roligt ju.

      Gilla

      Svara

Kommentera

