Om vikten av att läsa

pad-thai-921884_1920

Det pratas ofta om hur viktigt det är att som författare läsa mycket, massor, hela tiden. Stephen King är en som gärna repeterar detta som ett mantra:

“If you don’t have time to read, you don’t have the time (or the tools) to write. Simple as that.”

Och idag läste jag en som formulerat det på ett annat sätt som jag tyckte var så klockrent:

”Trying to be a writer without also being a reader is like trying to cook Thai food if you’ve never eaten any, and don’t have a recipe to follow. You won’t actually know what it’s supposed to taste like”

Det är ju precis så det är. Man kan studera skrivandets konst hur mycket man vill, åka på dyra skrivkurser utomlands osv, men har man inte läst tillräckligt mycket vet man inte hur det ser ut i praktiken. Man har aldrig upplevt känslan när en berättelse gripit tag i en och fått en att förlora begreppet om tid och rum. Aldrig upplevt det omöjliga i att lägga ifrån sig en riktigt bra bok och gå och lägga sig. Aldrig fångats av en annan författares skicklighet att få läsaren att se allt som om det vore verkligt och uppleva handlingen som om man vore en av karaktärerna.  Aldrig upplevt hur ord kan få en att känna dofterna, se platserna eller känna känslorna.

Med andra ord: man har inte absorberat tillräckligt mycket av slutresultatet för att kunna återskapa något liknande själv.

Så vill man skriva själv bör man nog tycka om att läsa, annars kommer man nog få väldigt svårt att överföra det man vill säga och förmedla i ord.

Sedan behöver man kanske inte plöja hundratals böcker varje år. Om man läser medvetet och funderar över de hantverksmässiga bitarna i de böcker man läser och gillar (och kanske även de man ogillar) behöver man nog inte stressa över att man inte är med i några läsutmaningar eller för att man kanske ibland hellre ser en film. Jag tror för övrigt att man kan lära sig saker om skrivande av filmer med (speciellt om gestaltning) och om inte annat kan man få himla mycket inspiration.

Så läsandets relation till skrivandet fungerar lite som ätande till matlagning. Om du har ätit riktigt god thaimat vet du vilka ingredienser du ska använda, och du känner igen resultatet när du provsmakar. Kanske får du inte till det på första försöket, men då har du iaf redskapen, och det som återstår är att finslipa tekniken.

10 thoughts on “Om vikten av att läsa

  1. Eva-Lisa

    Håller med! Jag tror att läsandet är jätteviktigt, MEN då måste man också kunna skilja de hantverksmässiga bitarna från varandra. För jag upplever många gånger att en del läsare gillar allt, utan att ha satt sig in i vad de egentligen har läst. Så att kunna analysera tror jag är ganska viktigt också, så man kan skilja det som är dåligt skrivet, från det som är välskrivet 🙂 I alla fall om man planerar att skriva själv.

    Liked by 1 person

  2. Katarina Inläggets författare

    Ja, exakt. Läser man som en läsare utan att fundera över vad man gillar och varför och vad som funkar och inte och varför, så kan man nog läsa hur mycket som helst utan att det påverkar skrivandet till det bättre.
    Exakt, och att kunna skilja på något som är dåligt skrivet och något man bara inte gillar. Jag har läst flera böcker som jag insett varit bra skrivna rent tekniskt men som ändå inte tilltalat mig personligen.

    Liked by 1 person

  3. Skriviver

    Jag håller verkligen med. Och bra poäng, just att man inte måste läsa väldigt mycket, utan att det egentligen är kvaliteten på själva läsandet som räknas. Om man läser för att verkligen fördjupa sig, förstå och se vad författaren har gjort, vad det är som bygger upp en riktigt bra historia och riktigt bra gestaltning, då kan det säkert räcka med ett par böcker i halvåret 🙂

    Liked by 1 person

  4. Eva Karlsson

    Jättebra skrivet. Förutom själva läsupplevelsen och de tankar en bra bok generar ger den mig ofta också svar på just det som jag tampas med i mitt eget skrivande. Utan att tänka på det har man sökarljuset på samtidigt som man njuter av läsningen.

    Liked by 1 person

  5. Katarina Inläggets författare

    Ja, det är nog det allra viktigaste, att man läser med ett öga öppet för hantverket bakom och inte bara låter sig själv föras med. 🙂

    Gilla

  6. Katarina Inläggets författare

    Ja, det är intressant det där när man lyckas hitta en bok som ger en de där insikterna om ens egna skrivande just när man behöver dem 🙂 Och precis. Man kan ju fortfarande njuta av böckerna, men kanske kan det vara bra att stanna upp då och då när man reagerar positivt eller negativt och fråga sig varför man reagerade som man gjorde.

    Liked by 1 person

  7. Mia

    Tänker mig att man ju också är läsare innan man blir författare. Alltså så brukar jag säga om läsning när jag åker omkring och talar om det. Att författare blir man i andra hand, först är man läsare. Så ja alltså, håller med, viktigt att läsa för annars blir det usligt med Thaimaten.

    Liked by 1 person

  8. Katarina Inläggets författare

    Ja det är nog oftast så. Men när jag läser mitt skrivforum har jag förstått att det finns många aspirerande författare både i den yngre generationen och i våran, som bara har läst ett fåtal böcker under hela sin livstid men som plötsligt får idén att vilja skriva. Jag tror det delvis är en produkt av att de största författarnamnen idag både är kändisar och dessutom blivit miljonärer på sitt författarskap. Och då kommer det alltid dyka upp de där som ser det som en alternativ försörjningskälla, en enkel väg till snabba bucks och ett behagligt liv. Vet dock inte hur vanlig den inställningen är här i norr, men säkert finns det de som ger sig in i författarskapet av liknande skäl även här.

    Gilla

  9. Sofia Fritzson

    Jag känner igen det som Mia skriver, jag var verkligen en läsare först. Jag plöjde massor av böcker i alla möjliga genrer medan jag funderade på vad jag ville skriva. Nu läser jag inte lika mycket och jag tror det beror på att jag vet lite mer vad jag vill skriva och bara läser det jag verkligen gillar eller inspireras av. Så jag tror inte heller man måste läsa mycket utan mer ta till sig det man läst. Sen gillar jag verkligen att läsa också så skulle inte vilja vara utan det 🙂

    Liked by 1 person

  10. Katarina Inläggets författare

    Samma här! Läste jättemycket som barn och tonåring. Men började även skriva väldigt tidigt, i typ 8-årsåldern. Så de gick nog hand i hand och gör det fortfarande. 😊 vad bra att du kommit på vad du vill skriva.

    Gilla

Kommentera

