Att ge upp – och sedan försöka på nytt

keyboard-621830_1280

Detta handlar rubriken till trots inte så mycket om skrivande.

Det handlar om Scrivener, eller rättare sagt, mig och Scrivener.

Jag blev intresserad av programmet redan för flera år sedan, det lät så himla kul och det verkade ha precis allt man behövde, på ett och samma ställe. What’s not to like, liksom?

Det visade sig dock att det medföljde en väldigt lång bruksanvisning för att kunna använda den, vilken jag kollade på. (Vill minnas att det var en video eller något i den stilen) Men efter det fanns det fortfarande saker jag inte fattade, basala saker som jag behövde kunna för dagligt bruk.

Kanske var det jag som inte hade satt mig in i det tillräckligt, kanske hade jag inte tillräckliga datakunskaper, DÅ. Jag blev mer hämmad än hjälpt av det där programmet och allt sammantaget tappade jag skrivlusten av det.

That was not how it was supposed to be. Det förstod jag med.

Så jag gick tillbaks till gamla kära Word som jag förstod och kunde.

Nyligen köpte jag dock en ny dator. Och insåg att ordbehandlingsprogrammet som följde med långt ifrån tillgodosåg mina behov. Kanske fanns och finns de funktioner jag eftersökte men hur jag än googlade kunde jag inte ens hitta hur man gjorde kapitelrubriker som visades i sidolisten och som gick att klicka emellan och flytta runt, bara för att ta ett exempel.

Det är en feature jag uppskattar massor med Word och jag kan knappt vara utan den. Att inte ha möjligheten längre kändes lite som att skriva med penna och anteckningsblock. Lika förlegat.

Dessutom hade det med tiden tillstött ytterligare ett problem som behövde lösas.

Mina anteckningar.

2015-10-09 19.08.38

Vid det här laget är det nog drygt 40talet anteckningsböcker och de är all over the place!!! Dessutom är jag (tyvärr!) inte så bra på det där med att hålla mig till en idé per anteckningsbok, oftast när jag får en idé hugger jag bara tag i den första jag hittar eller den senaste jag använde och klottrar ner mina tankar i den. Det innebär att man kan hitta idéer för flera olika romanidéer i samma bok, och samma idé i flera böcker.

En enda röra med andra ord.

När jag behöver hitta något vet jag aldrig var jag ska leta och det brukar sluta med att jag får skumma igenom varenda anteckningsbok framifrån och bakifrån flera varv för att hitta det jag söker.

Om jag ens hittar det där. Ibland har jag nämligen skrivit upp det någon helt annan stans och var de anteckningarna hamnar vet inte ens jag.

Så vad jag behövde var inte bara ett ordbehandlingsprogram som höll måttet, jag behövde även ett verktyg för att organisera och strukturera upp mina anteckningar.

Jag funderade först på att köpa senaste versionen av Word men insåg att det faktiskt fanns ett billigare alternativ som löste bägge problemen.

Scrivener.

Det var med lite bävan jag laddade ner det, för tänk om det fortfarande kändes oöverstigligt krångligt? Grejen var att jag Behövde  det ju så!

Så döm om min förvåning när det visade sig fungera hur bra som helst. Jag var förvånad själv. Plötsligt hade jag inga problem att förstå hur jag skulle göra det jag behövde göra, och mer därtill. Jag hade hört att det finns vissa skillnader mellan de olika versionerna för PC resp Mac men om det var det eller bara ökade datorkunskaper eller en större öppenhet för hela grejen, låter jag vara osagt.

Huvudsaken är att jag och Scrivener är bästa vänner nu! Som ler och långhalm. Allt gammalt groll är bortglömt och förlåtet.

Och jag har hittat en anteckningsapp på telefonen som går att synka så mina anteckningar hamnar tillsammans med själva dokumentet! Teknikens under. Jag var länge lite teknikfientlig men nu börjar jag tycka att sånt är rättså kul!

Lycka!

Så här är ett litet bildbevis: (och en liten sneak peak på manus 5 för den som vill det 😉 )

2015-10-09 18.52.48

Som sagt, rubriken handlade inte om skrivande i sig. Men det hade kunnat gå precis lika bra att applicera på skrivandet.

14 thoughts on “Att ge upp – och sedan försöka på nytt

  1. Carola

    Jag öppnade Scrivener i min mac och hade fullversionen men trots att jag kollade in den där filmen så fick jag inte till det med indragen. Jag har indrag vid varje nytt stycke men problemet är att det inte går att radera indraget i början av varje nytt kapitel. Då raderas alla indrag. Trots mina försök att ställa in det så var det bara att välja på indrag, eller inget indrag alls. Det slutade med att jag också tappade skrivlusten. Kanske inte så konstigt nu när jag är så skör men som tur är har jag word i min mac och den lär jag fortsätta använda när det gäller trilogin. Annars är Scrivener suveränt när det kommer till anteckningar kring karaktärer och scener. Det slår lätt alla andra ordbehandlingsprogram 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Men just den biten fick jag inte till i Word heller. Hur gör du det där? Jag spar den sortens formatering tills jag har skrivit klart och slagit ihop alla scener o kapitel.
      Ja för de bitarna är det ganska oslagbart 😊

      Liked by 1 person

      Svara
      1. Carola

        Jag kan maila över en skärmbild på mina inställningar på indrag i word om du vill. Jag har inte fått till det så att det är hängande indrag där, dvs att det inte är indrag på första stycket men i resterande stycken i kapitlet. Men det är så enkelt att åtgärda med att radera indraget eftersom mina kapitelrubriker (kan bestå av bara en siffra om man inte vill att kapitlet ska ha ett namn) också har ett eget format och då blir klickbara i vänsterkanten, som en sorts innehållsförteckning.

        Liked by 1 person

      2. Katarina Inläggets författare

        Det får du gärna göra. Just i Word löste jag det med att jag gick in och manuellt drog tillbaks indraget i början av varje ny scen och kapitel. Tror det går att göra likadant i Scrivener, jag försökte iaf och det gick jättebra. Jag gillade också den där listan över kapitlen i vänsterkanten i word, och en sådan finns även i scrivener, det gillar jag! 🙂 Läste du Eva-Lisas inlägg om indragen? Där kan du se hur du kan göra för att slippa gå tillbaks och ändra manuellt. Det var för någon vecka sedan.

        Liked by 1 person

      3. Carola

        Nu är det word för mac jag har och det ser lite annorlunda ut än i en PC. Vad jag förstått så har du inte word än i din mac va? Jag läste E-Ls inlägg om indragen men just det där med hängande indrag lyckades jag inte med i word heller trots att jag försökte följa instruktionerna. Allt det andra du beskriver med Scrivener gillar jag också! 🙂

        Liked by 1 person

      4. Katarina Inläggets författare

        Aha, gör den det? Då får du gärna maila en bild där man ser hur det ser ut. 🙂 Nej, jag har inte word. Det stod mellan den och scrivener och då valde jag scrivener istället. Men det kan vara kul att se hur det ser ut iaf. 🙂

        Gilla

Kommentera

