Writing prompts för en vecka

mountains-918569_1280

Ibland hittar jag roliga skrivövningar när jag surfar runt på nätet. Här har jag samlat de jag tyckte var intressantast från den senaste veckan:

”Du möter dig” (Källa: Mia Skrifver) Detta har jag valt att tolka lite fritt och det är inte säkert att det var såhär OP menade: Föreställ dig att din huvudperson/berättarjag möter ditt verkliga jag någonstans i berättelsen. Vilket intryck får han eller hon av dig? Försök se dig själv med din karaktärs ögon

Skriv en berättelse som inleds med en person som säger: ”Det finns inte en chans att det skulle fungera.”

Skriv en dialog mellan två personer där det som sägs utåt inte är det de egentligen säger eller vill säga.

Skriv en berättelse om en karaktär som skriver ett känsligt mail/sms/fax och sedan råkar skicka det till fel person.

Skriv en berättelse som inleds med en människas sista ord i livet.

Skriv en berättelse om en karaktär som under sin första dag på en ny arbetsplats/skola möter den absolut sista människa han eller hon vill möta just där.

Föreställ dig att du upptäcker när du kommer hem efter en lång resa att du har råkat få med dig någon annans väska när du klev av Flyget/tåget. När du öppnar den upptäcker du dessutom att den är fylld med… Ja vadå? Och vad hände förresten med din egen väska?

Se där, det räcker ju för att ha något att skriva om varje dag i veckan, kort som långt! Och som avslutning även en bild som den som vill kan fundera kring:

rail-road-191097_1280

Vilka är dessa? Vart är de på väg? Var kommer de ifrån? Vad pratar de om? Fabulera fritt.

13 thoughts on “Writing prompts för en vecka

  1. Eva-Lisa

    Bilden är nog en målande beskrivning av följande ;):
    Optimisten ser ljuset i tunneln. Pessimisten ser mörkret. Realisten ser tåget. Lokföraren ser tre idioter på spåret.

    Roliga skrivövningar i alla fall som säkert sätter igång fantasin 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hahaha! Bra caption! 😀
      Ja skrivövningar kan vara riktigt roliga. Och dessa är kanske inga romankoncept i sig, men om man gräver djupare kanske man inser att det finns foder till en längre text där någonstans 😊

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Eva Karlsson

    Bra skrivövningar om man kört fast (helst inte i tunneln då.) Lite kul det där med berättarjaget möter författarjaget. Jag har funderat i de banorna ett tag. Min jagperson är längre än jag och vågar mer i nästan alla situationer. Hon tycker att jag är träig så nu måste jag spotta upp mig, så att hon inte går till någon annan författare 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
  3. Carola

    Bra övningar som kan ge en eller annan novell som resultat. Eftersom jag har så begränsad skrivtid ägnar jag mig aldrig åt några övningar. Jag skulle vilja men det handlar om prioritering. När ungarna tycker mamma är pinsam och tråkig om några år, då kanske… 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Tack! Helgen har varit fin än så länge och nu ska jag iväg på födelsedagsfirande. 🙂 Såg inlägget! Fantastiskt vackra bilder. Det ser verkligen ut som medelhavet!

      Gilla

      Svara

Kommentera

