Tre Veckor

tre-veckor

Förra veckan läste jag Tre Veckor av Birgitta Bergin, det var ett av mina (många) bokfynd när Bok-Skotten i Stockholm hade nedläggningsrea. Jag har tidigare läst en bok av författaren som utkom förra året, Ett oemotståndligt förslag, men den föll mig inte riktigt i smaken. Jag ville trots allt ge denna en chans då den lät intressant. Baksidestexten lyder:

-Hej, det är jag.

-Hej du.

-Har du tid att prata?

-Nej, egentligen inte. Kan vi ta det ikväll? Det är lite körigt just nu.

-Jag vill helst ta det nu.

-Skit, jag är helstressad. Vad är det som är så viktigt?

-Jag vill skiljas.

Ulli och Peter är det lyckligaste och mest sammansvetsade paret i vänkretsen. Hur kunde det bli så här? Vad har hänt? Vad händer?Passionen överrumplar Peter, medan Ulli och tonårspojkarna fylls av alla motstridiga känslor, övergivenhet, saknad, ilska, hat, sorg och vanmakt.Som kulor på ett radband följer under tre omtumlande veckor den ena olyckan tätt på den andra för den krackelerande familjen.Tar det aldrig slut?

Boken är skriven på samma rappa, raka sätt som baksidestexten och i ett slags dagboksform då varje kapitel motsvarar en dag under de tre veckor då den utspelar sig.

Och trots den korthuggna stilen så har jag inga problem att visualisera det som händer i boken, så det funkar absolut. Faktiskt tror jag att jag gillar det. Jag gillar också huvudpersonen, Ulli, trots att hon ibland gör saker som får en att ta sig för huvudet, men hon känns som en vän i all sin imperfektion.

Händelserna avlöser verkligen varandra, skilsmässobeskedet är bara det som sätter igång alltihop, sedan vet eländet ingen ände för den stackars sönderslagna familjen och jag tappar inte intresset en enda stund. Endast vid ett tillfälle känns det som om författaren tassar över gränsen för vad som känns trovärdigt, men det gör faktiskt ingenting. Även om händelsen känns lite långsökt är jag beredd att köpa den för hur som helst passar den in i denna galna bok och när jag lägger den ifrån mig känner jag mig riktigt nöjd med hur den slutade, och att den inte följde den senaste tidens normer för hur böcker om skilsmässor ”ska” sluta. Jag kan varmt rekommendera den för de som gillar chick lit och relationsromaner och som gillar ett högt tempo.

6 thoughts on “Tre Veckor

  1. Ebba Range

    Intressant, med det hurtiga … har själv skrivit så en del under tiden jag gick läsåret på Skrivarlinjen och blev just varnad för det pga trovärdighetsproblem … sa lärarna. Deras och klasskompisarnas respons var alltid extra hård mot min text, som om man inte kan ha humor fastän det gäller sorgliga o stark berörande händelser. Heja Birgitta Bergin 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

