Att anteckna eller inte anteckna

tablet-866789_1280

Idag funderar jag över det här med hjälpmedel för den som skriver.

Medan man skriver händer det ofta att man behöver anteckna saker under processen (om man inte är den sortens lyckans ost som lyckas hålla allting i huvudet utan att viktiga saker faller bort och försvinner) så idag tänkte jag lista de alternativ jag känner till.

  • Anteckningsböcker: Detta är min favorit! Det finns ingenting som släpper loss tankeflödet för mig som handskrivning. Det är någonting med kopplingen hjärna->hand->Penna->papper som stimulerar kreativiteten och detta är också ett jättebra sätt om jag kör fast i själva skrivandet. Den luttrade författaren har oftast en anteckningsbok i väskan, vid sängen och på jobbet, för vem har inte varit med om att få en jättebra idé precis innan man ska somna?? En vacker anteckningsbok gör det dessutom ännu roligare att anteckna, jag har två favoriter:
  • Mobiltelefonen: Numera är det kanske det allra bästa alternativet för det är något som nästan alla har med sig, hela tiden, så är det just den. Här finns det olika möjligheter:
    • Appar – min favorit är sticky notes-apparna, tex ColorNote som är jättelätt att använda och som sparar automatiskt så fort man klickar bort den. Man kan även vidarebefordra anteckningarna till sin mailkorg väldigt enkelt. Annars funkar säkert anteckningsappen i iphone bra den med.
    • Voice recording – detta är en fiffig liten grej för den som för tillfället inte kan skriva när de kommer på IDÈN. Tex om man sitter i bilen eller är ute och går i skogen. Det finns massor av appar för voice recording och en del kan även omvandla röstinspelningar till text, något som låter himla fiffigt tycker jag. Tänk att skriva på sin bok medan man är ute på långpromenad i skogen!
  • Program på datorn: Det finns också massor av program för att organisera sina anteckningar, som tex:
  • Post-it – detta är väl nästan de kringspridda idéernas urmoder! Hur härligt är det inte att ha kylskåpet översållat med postitlappar med små scener, dialoger, detaljer som fördjupar karaktärerna, namnförslag, you name it! Det enda problemet med dessa är att de har en liten tendens att trilla ner hela tiden!!! Och har man katt är det inte säkert att man hittar den där lappen ever again.
  • Kvitton, servetter, handflatan – kort och gott det som finns tillhands när idén dyker upp. Problemet är kanske att hålla ordning på dem sedan. Själv skriver jag idéer på papperspåsar när jag är på jobbet, (perfekt, jag kan skriva på bägge sidorna och om jag vill även riva upp dem och skriva på insidan med!)
  • Läppstift på kaklet i duschen. Eller varför inte ett vattensäkert duschblock?
  • En whiteboard. Det har jag funderat på en tid, och det skulle vara så himla praktiskt, problemet är väl mest att dessa inte är så snygga, inte precis något man vill ha i sovrummet… så har man inte ett separat arbetsrum så är det inte den perfekta lösningen.
  • Läsplattan – Ja, en del läsplattor (nu pratar jag inte om surfplattor) har en anteckningsfunktion, tex min Sony Reader. Himla smidigt på tex resor eller på stranden… För de idéer man får till sitt eget projekt medan man läser.

Hur håller ni reda på era idéer och anteckningar?

13 thoughts on “Att anteckna eller inte anteckna

  1. Eva-Lisa

    Jag är ju en sådan där som håller allt i huvudet 🙂 Men OM jag hade antecknat, hade jag nog valt ett block eller gjort anteckningarna i mobilen. Mest beroende på att jag nog inte hade velat ha dem framme så folk kunde se vad jag skrivit 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, du verkar vara en av de där lyckliga typerna, hrmpf! 😉 Mina favoriter är block och post its hehe. Det senare är struligt men det hör liksom till att hitta lappar överallt! 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  2. Ebba Range

    Jag kör med påsens motsvarighet = kuvert … som man nästan alltid kastar annars … jag öppnar, tar ut ‘brevet’ och lägger kuvertet på hög vid datorn – det går ju också bra att skriva på insidan.
    Sedan har jag ett smalt o avlångt spiralblock – får bättre plats eftersom min dator är så breeed – ångrar att jag köpte den modellen med sifferdel på höger sida … men igår trodde jag att den dog så idag älskar jag den 😉
    Jo, jag kör med anteckningar i min iPhone också … förövrigt har jag det mesta i huvudet … eller hade i alla fall med Kristalläpple … nu vet jag inte någonting längre 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Hahaha visst är det så? Man är aldrig så fäst vid sin krånglande dator förrän den hotar ge upp.
      Det är bra att det finns så många hjälpmedel, då har man alltid NÅGOT av dem till hands iaf. 😊

      Gilla

      Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag älskar också mina anteckningsblock, men nu börjar de bli så många att det är svårt att veta var man ska leta om man vill hitta något långt i efterhand. Kanske en gammal idé man skrev ner då när man fick den… MIn tanke är alltid att ha ett per projekt, men sedan slutar det alltid med att jag slarvar, dvs skriver in andra saker i det med som INTE rör det projektet. MÅste bli bättre på det där 🙂

      Gilla

      Svara
  3. Eva Karlsson

    Jag tycker att bland det finaste man kan äga är anteckningsböcker i olika former och färger och snygga pennor till det. Har jag inte en anteckningsbok till hands och måste anteckna något blir det i mobilen eller på ett kvitto eller liknande. Förr gick jag runt och pratade i en diktafon vilket är väldigt bekvämt. Det är först när man ska skriva av det inspelade som det blir jobbigt. Att lyssna till sig själv var inte alltid upplyftande: öh, vad var det jag skulle säga, det var något om Simon … tystnad, vägbrus, klick. Nej då är det härligare att höra pennan mot papperet.

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Jag håller med. Och hahaha, det där diktafonutdraget lät ju himla kul faktiskt! 🙂 OM än inte så praktiskt användbart 😉 Då är anteckningsblock bättre. Där behöver man iaf inte höra hjärnans malande samtidigt utan ser bara resultatet. FAst när jag kör fast kan jag faktiskt sitta och skriva ner mina tankar precis så som jag tänker dem och på så vis få ordning i dem. Det hjälper nästan alltid 🙂

      Liked by 1 person

      Svara
  4. Skriviver

    Vilken fantastiskt samling alternativa anteckningshjälpmedel! Jag är som sagt en block- och penna-människa. Det händer att jag antecknar på mobilen om jag inte har blocket med, och jag antecknar förstås också direkt i word (om jag får idéer medan jag sitter och skriver på datorn), men i princip är det blocket som gäller. Men naturligtvis renskriver jag allt (med ojämna mellanrum) i datorn för att samla allt på ett ställe, annars vore det liksom inte så stor vits med anteckningarna.

    Roligt inlägg, tack för det!

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      JA, egentligen skulle jag med vilja ha alla mina anteckningar datoriserade så man lättare kan hitta och leta bland dem. Måste hitta ett bra sätt att göra det, helst något som går att synkronisera med telefonen om det hamnar några där.
      När du antecknar i Word, hur gör du då? I ett separat dokument eller i kommentarsrutor eller finns det fler sätt?

      Gilla

      Svara
  5. Carola

    Jag är som Eva-Lisa, håller det mesta i huvudet. Men det har faktiskt hänt att jag använt anteckningsappen i iPhonen 🙂 Och så anstränger jag mig ibland att skriva upp vissa egenskaper hos en karaktär eller någon annan detalj som jag inte vill glömma (igen). Att jag inte antecknar tror jag beror på att jag är en tänkare. Även i mitt jobb tänker jag fram lösningar och förvånar mig själv att komma ihåg struntdetaljer ett helt år senare :p Fast det vore ju trevligt att ha en bra anledning att få köpa alla de där superläckra anteckningsböckerna som finns i butikerna 🙂

    Liked by 1 person

    Svara

Kommentera

