Min syster

min syster

Igår läste jag ut ”Min Syster” av Rosamund Lupton, en bok som jag fick upp ögonen för tack vare att en bloggkollega nämnde den på sin blogg. Och jag som trots allt läser den sortens böcker väldigt sällan fastnade för baksidestexten:

Beatrice sitter och äter lunch i New York när hon får ett oroväckande telefonsamtal. Hennes syster som bor i London är försvunnen. På plats i London blir Beatrice snart varse fler detaljer om systerns försvinnande.

I takt med att obehagliga detaljer framkommer om hennes syster inser Beatrice hur lite hon vet om henne. Finns det ens någon möjlighet att finna henne? Vill hon ens bli hittad? Beatrice bestämmer sig för att göra allt hon kan för att få reda på sanningen om sin syster – oavsett konsekvenserna.

Boken är skriven till stor del i andra person, som ett slags brev till systern Tess där huvudpersonen Beatrice förklarar vad som hände sedan hon fick reda på nyheten om systerns försvinnande. Berättelsen växlar mellan nutid och dåtid i två parallella tidslinjer där den ena hela tiden ligger snäppet före, vilket ger små hintar och ledtrådar som hela tiden väcker frågeställningar och får en att vilja läsa vidare. Just det där med tidslinjerna förvirrade mig lite först och fortsätter att gäcka fullt medvetet genom hela boken tills jag till slut börjar undra om det är jag eller huvudpersonen som är snurrig.

I takt med att Beatrice gör allt vad hon kan för att hitta svaret på vad som hänt Tess får man veta allt mer om systern och deras relation. Det är en spännande väv av hemligheter som rullas upp och lösningen sträcker sig långt bortom vad jag ens hade kunna föreställa mig.

En sak jag reflekterade över var att i likhet med många andra engelskspråkiga romaner får jag via språket och tonen ett intryck av att karaktären är äldre än hon faktiskt är, vilket också kan stämma överens med hennes personlighet när man lär känna henne lite bättre så ibland är det lätt att glömma att huvudpersonen i själva verket bara är 26 år. Men jag tyckte verkligen om den.

En fängslande spänningsroman blandat med familjedrama.

Här kan ni läsa vad Eva-Lisa Dezmin skrivit om boken. 

9 thoughts on “Min syster

  1. Ping: Min syster av Rosamound Lupton | Signerat Dezmin

Kommentera

