Organiskt skrivande – om att skriva utan synopsis

woman-865111_1280

Efter att jag hade skrivit det första inlägget tänkte jag lite. På att egentligen finns det två sätt att börja.

*med en idé

*med en karaktär

Det finns såklart ingenting som hindrar att man börjar med en människa som intresserar en, lär känna denna (hur man kan göra det ska vi gå in mer på i nästa inlägg) och sedan följer denna karaktär i dennes liv tills man på så vis förstår vad berättelsen ska handla om, att så att säga skriva sig fram till själva storyn.

Det kan ta lite längre tid och man kanske inte kommer att kunna använda allt material efteråt, men på ett vis kanske det är en mer organisk metod om man inte på förhand vet vad själva berättelsen är.

Det här med organiskt skrivande var ett begrepp som jag stötte på första gången i en artikel i Writers Digest (som för övrigt är en fenomenal tidning som jag verkligen kan rekommendera till alla som vill fördjupa sig i skrivandet).

Den gick ut på att istället för att göra en outline, låta berättelsen utveckla sig på naturlig väg, genom att ställa sig frågor längs vägen och hela tiden trappa upp konflikten. Hela artikeln kan du läsa Här. Om du är intresserad av att veta mer om hur det går till rekommenderar jag dig att läsa den, det är riktigt intressant. Men för att sammanfatta kan vi säga att den ger följande råd:

  1. Omvärdera allt du hört om berättelser
  2. Låt ”narrative forces” (osäker på hur jag ska översätta det till vettig svenska) driva berättelsen istället för ”formler”.
  3. Följ kaninspår (med vilket jag tror han menar att om berättelsen skulle råka dra iväg åt ett helt okänt håll ska man låta den göra det istället för att hålla sig till den linje man redan befinner sig på).
  4. ”Write from the center of the paradox – vad som kommer att hända talar om för dig vad som händer just nu och det som händer nu berättar vad som har hänt. Du kan inte veta vart berättelsen behöver ta vägen innan du vet var den varit, men du kan inte veta var den behöver ha varit innan du vet vart den är på väg.” Författaren menar att den som skriver organiskt hela tiden hoppar fram och tillbaks i manuset istället för att skriva linjärt, när de vet vad som händer längre fram kan de gå tillbaks och se till att ge hintar eller plantera det som krävs för att det ska kunna hända i det de redan skrivit. Istället för att skriva ett råmanus och sedan redigera det i flera vändor arbetar de hela tiden med samma utkast.
  5. Lita på flödet i processen – när man låter berättelsen utveckla sig på naturlig väg kommer karaktärernas handlingar kännas mer trovärdiga.
  6. Gå tillbaks och gå över alltihop ofta för att hela tiden orientera dig i hur du ska fortsätta.

Och jag tänker att börja med karaktären är kanske det mest naturliga om man vill skriva utan att veta på förhand vad som ska hända. När jag tänker efter var det nog så jag själv startade när jag först började skriva längre texter som fjortonåring. Skolbarn i engelskspråkiga länder får tydligen lära sig skriva synopsis i skolan, själv kan jag inte minnas att det ingick i svenskaundervisningen när jag växte upp.

Visst skrev vi massor av uppsatser men som jag minns det gick vi aldrig in på hur man skulle lägga upp sin berättelse. Kanske är det därför som många i Sverige föredrar att liksom känna fram berättelsen istället  för att planera? Medan man i USA har en mer öppen inställning till outlines och synopsis. Det är bara en tanke som slog mig.

Jag har inte provat den metoden igen sedan tonåren men är inte främmande för att försöka med mitt nästa projekt. Jag gillar att pröva nya sätt att skriva, nya sätt att utforska min kreativitet och mina idéer. Och det låter onekligen spännande att inte veta riktigt på förhand vad som ska hända (även om min hjärna aldrig kan låta bli att springa lite i förväg).

Jag lovar att återkomma med en utvärdering på hur det fungerade.

/Katarina

10 thoughts on “Organiskt skrivande – om att skriva utan synopsis

  1. Eva-Lisa

    Jag skriver ju alltid utan synopsis och låter karaktären leda mig genom berättelsen. Men nästan alltid är det som triggar igång mig en konflikt och sällan en karaktär. Karaktären blir den jag lär känna längs vägen medan han eller hon löser problemet. Fast det kan ju bero på att jag till största delen skriver i spänningsgenren. Antagligen blir det annorlunda om man skriver i en annan genre 🙂

    Liked by 1 person

    Svara
      1. Eva-Lisa

        Det är sant. Metoden passar kanske bättre om man vill ta reda på mer om en karaktär, för det blir ju lite samma sak som att anteckna ner bakgrund, intressen etc. bara att man lär känna karaktären längs vägen istället 🙂

        Liked by 1 person

  2. Carola

    För mig var det så det började. Jag hade en karaktär och inget annat. När hon dök upp hade jag ju inga planer på att skriva en hel roman utan bara bli av med henne genom att skriva av mig den bild som envisare stanna kvar i huvudet. Det var då resten kom när jag väl började skriva. Så det där stämmer på mig med det första manuset men med mina andra texter har det vara lite mer planerat. Men då har det också handlat mer om en idé 🙂 Vet inte om jag skulle orka skriva bara utifrån kaninspår igen. Det omfattande redigeringsarbetet som följer efter det är alldeles för krävande 😉

    Liked by 1 person

    Svara
    1. Katarina Inläggets författare

      Ja, vad härligt! Tänk hur hjärnan är funtad ändå, att det kan springa en hel berättelse ur bilden av en person, som gör något vid ett enda tillfälle. 🙂 Fantastiskt ju! Nej, för mycket kaninspår är nog inte heller bra, då låter det ju som om man fortfarande inte är sådär jätteintresserad av huvudleden hehe. Och jag kan tänka mig att det blir en hel del redigering sedan men det kanske kan vara kul med, att försöka få ihop ett skelett av alla benbitar.

      Liked by 1 person

      Svara

Kommentera

